Een MVO beleid opstellen voor je bedrijf

Stap voor stap richting duurzaamheid

Een MVO beleid opstellen voor je bedrijf mkb

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) staat voor het als bedrijf verantwoordelijkheid dragen voor milieu en maatschappij. Maar wat is MVO beleid en hoe pas je het toe binnen jouw organisatie?

Wat is duurzaamheid?

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wil zeggen dat je bij het runnen van je bedrijf probeert een balans te vinden tussen mens, planeet en winst maken. Zo kun je bijvoorbeeld rekening houden met het milieu door duurzame, energiezuinige apparaten te kopen. Daarnaast helpt het om zoveel mogelijk gebruik te maken van eerlijke ketens. Hoeveel van het bedrag dat je betaalt komt bij de producent vandaan en hoeveel blijft hangen bij een tussenpersoon? Je MVO beleid heeft onder andere betrekking op je energieverbruik, HRM, inkoop, verkoop en communicatie.

Waarom een MVO beleid opstellen?

Steeds meer bedrijf starten met het toepassen een MVO beleid, dit heeft namelijk ook voordelen voor je onderneming:

  • Er is steeds meer vraag naar duurzame producten, door hierop in te spelen boor je een extra markt aan.

  • Door gebruik te maken van duurzame producten, kun je geld besparen. Deze gaan namelijk minder snel kapot.

  • Wanneer je investeert in je medewerkers, voelen zij zich meer gezien en betrokken. Dit kan een positief effect geven op de productiviteit.

  • Uiteindelijk kan een goed uitgevoerd MVO beleid leiden tot een beter imago.

MVO beleid voorbeelden

Wanneer je als organisatie een MVO beleid gaat opstellen is het belangrijk om eerst een stip op de horizon te zetten. Wat zou je willen bereiken in de komende vijf jaar? Hier ga je naartoe werken. Vervolgens breng je een aantal thema’s in kaart die jij voor jouw bedrijf belangrijk vinden. Denk bijvoorbeeld aan:

  1. Energieverbruik

  2. Afvalverwerking

  3. Diversiteit in het personeelsbestand

  4. Eerlijke ketens

MVO Doelstellingen formuleren

Formuleer voor elk thema een doelstelling, zoals: 50 procent vrouwen in het MT of Fairtrade koffie in alle automaten. Deze doelstellingen zullen binnen elk bedrijf weer anders zijn. Maak vervolgens een stappenplan hoe je elk van deze doelen kunt gaan behalen. Probeer wel realistisch te zijn, is het doel binnen de aangegeven periode haalbaar? Het helpt hierbij om met kleine subdoelen te werken. Vergeet niet om regelmatig te evalueren, zo zie je of je op de juiste weg bent.

Wat vind je van dit artikel?