Tevreden medewerkers, tevreden klanten

Het rendement op de investering in je personeel

10 juli 2018

Je personeel is van onschatbare waarde. Ze zijn een adviseur voor de klant en nemen de rol van gastvrouw of -heer op zich. Het is dan ook van groot belang dat je medewerkers gemotiveerd blijven. Hoe doe je dat?

Whitepaper Haal meer uit mvo

Waardering is het sleutelwoord. Uiteraard speelt een gepaste beloning hier een rol, maar er zijn ook andere manieren om je waardering te uiten. Als je medewerkers autonoom kunnen werken in een veilige omgeving en goed in hun vel zitten, worden ze minder vaak ziek. Prettig voor je medewerker, maar ook voor jou. Zo ben je minder kwijt aan ziektekosten.

Een aantal tips voor betrokken medewerkers:

  • Een goede sfeer op het werk is erg belangrijk. Iedereen moet zich gewaardeerd voelen en respect voor elkaar hebben. Zorg dus voor open communicatie en maak plezier.

  • Het werkt erg stimulerend om verschillende soorten mensen in je team te hebben. Kijk dus bij sollicitaties niet alleen naar cv, maar juist ook naar het karakter van degene die voor je zit.

  • Geef je medewerkers de kans om een gezonde werk-privé balans te houden. Laat ze bijvoorbeeld hun eigen tijd indelen.

  • Kijk naar de medewerkertevredenheid. Dit hoeft niet per se in een formele setting, het kan ook bijvoorbeeld bij de koffie.

  • Laat medewerkers meedenken met ontwikkelingen in het bedrijf.

  • Geef medewerkers kans om te groeien 

Doe en ontdek hoe duurzaam je bedrijf nu al is en waar je verbeterpunten liggen.

Auteur

Pauline Veenstra

Als freelance copywriter schrijf ik voor veel verschillende ondernemersplatforms, waaronder MKB Servicedesk. Ik vind het ontzettend leuk om de verhalen van ondernemers vast te leggen, het starten van een eigen bedrijf is immers een groot avontuur! Verder houd ik ervan om complexe thema’s als financiering en belastingzaken uit te leggen op een manier die voor iedereen begrijpelijk is. Zo hoop ik jouw leven als ondernemer net wat gemakkelijker te maken.