Ondernemen in Duitsland, hoe werkt dat?

Zakendoen met onze oosterburen
Duitsland is de belangrijkste import- en exportpartner van Nederland. Maar liefst een kwart van alle export gaat naar onze oosterburen en zestien procent komt ervandaan. Welke kansen liggen er voor jou als Nederlandse ondernemer in Duitsland?
Business guide Duitsland
Klik hier
download hem nu
Download
Meer weten over ondernemen in Duitsland?
Klik hier
Lees het whitepaper!
Download

Waarom ondernemen in Duitsland?

Ondernemen in Duitsland kent veel voordelen. Eén daarvan is de ligging. Het ligt praktisch naast de deur, waardoor het opzetten van een extra vestiging in Duitsland niet per sé nodig is. Vanuit Utrecht is het zo'n één tot twee uur rijden naar de grens met Duitsland. Afhankelijk van waar je moet zijn in Duitsland, ben je in een paar uur op de plaats van bestemming. Duitsland wordt omgeven door negen andere EU-landen, waaronder Polen, en fungeert daarom ook prima als springplank naar Oost-Europese landen. 

Naast de centrale ligging, is de Duitse economie ook een goede reden om de stap over de grens te zetten. De afzetmarkt van ruim 81 miljoen inwoners biedt vele mogelijkheden voor jouw product of dienst. Bovendien is de verwachting dat de Duitse economie in 2013 weer zal aantrekken, terwijl in de rest van Europa dat nog maar de vraag is. 

Duitse zakencultuur

De Duitse cultuur vertoont veel overeenkomsten met de Nederlandse, maar toch zijn er verschillen die je als ondernemer niet over het hoofd mag zien.

  • De Duitse bedrijfscultuur is veel formeler dan de Nederlandse. Spreek je Duitse zakepartner dus altijd aan met u ('Sie' in plaats van 'Du').
  • Hoewel op de Duitse visitekaartjes vaak de volledige voornamen vermeld staan, betekent dit niet dat je je Duitse zakenrelatie ook bij de voornaam mag aanspreken. Noem ze liever Herr of Frau, gevolgd door hun achternaam. Heeft je zakenrelatie een titel (Doktor of Professor), spreek deze dan uit voor de achternaam (Herr Doktor…).
  • Laat altijd je visitekaartje achter, ook als de persoon die je wilt spreken afwezig is.
  • Duitsers praten niet snel over hun privéleven. Houd in dit opzicht wat afstand.
  • Een lunchafspraak wordt niet zo snel gemaakt, al verschilt dit per bedrijfstak en zijn jonge Duitsers hierin al wat losser.
  • Duitsers houden van een gedegen voorbereiding. De Nederlandse 'we zien het wel'-mentaliteit werkt dus niet. Ga je je product of dienst presenteren, onderbouw je verhaal dan met feiten en cijfers. 

 

Een distributeur per deelstaat

Ook qua structuur ziet ons buurland er anders uit dan Nederland. Zo is het land opgedeeld in zestien deelstaten. Er is een nationale grondwet, maar alle zestien deelstaten in Duitsland hebben ook een eigen grondwet, parlement en regering. Elke deelstaat stuurt vertegenwoordigers naar de landelijke Bundesrat. Vaak verschillen bijvoorbeeld subsidies per deelstaat. Weet ook dat Duitsers zich streng aan de wetgeving houden. Er worden geen deals gesloten zoals in Nederland soms gebeurt met instanties als bijvoorbeeld de belastingdienst.  

Tip: de Nederlandse ambassade heeft op verzoek gedetailleerde rapporten met handelsinformatie per deelstaat

 

Handelspartners vinden

Er liggen dus genoeg kansen in Duitsland, maar hoe kom je nou binnen op die grote markt? De ideale manier om deze zoektocht te starten is door beurzen te bezoeken. In de Duitse zakenwereld blijft dit nog steeds de eerste gelegenheid om kennis te maken. Koude acquisitie – aan de telefoon – is in Duitsland vaak tot mislukken gedoemd. Agentschap NL organiseert collectieve beursinzendingen, zodat het ook voor kleine ondernemers betaalbaar is om op een grote beurs te gaan staan. Op de website van de Duits-Nederlandse Handelskamer, kun je een overzicht vinden van alle Duitse nationale en internationale beurzen.

Ook de overheid kan je helpen bij het vinden van betrouwbare handelspartners. Bijvoorbeeld via Ambassades en NBSO's. Lees hier meer over in het whitepaper Het diplomatieke postennetwerk voor ondernemers, te downloaden via MijnMKB. 

 

Trends: online ondernemen

De mogelijkheden van online ondernemen in Duitsland zijn interessant. In 2011 is in Duitsland voor een bedrag van 34 miljard euro online verhandeld. Naar schatting zal de online handel in 2012 met dertien tot zestien procent stijgen. Belangrijkste producten zijn mode (zestig procent van het totaal) en beeld- en geluidsdragers (elf procent). Lees meer over de online mogelijkheden in het whitepaper Online ondernemen in Duitsland

 

 

 


Webinar 'Ondernemen in Duitsland': Waarom Duitsland?

Waarom is Duitsland een interessante markt voor ondernemers?
webinar-ondernemen-duitsland-waarom-13113114030.png

Dossiers

Hoe zet ik een Duitse webwinkel op?

Checklist voor online ondernemers
Heb je online ambities en wil je een webwinkel openen in Duitsland? De Duitse online markt verschilt op een aantal punten van de Nederlandse....

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten