Gratis elektronisch uittreksel handelsregister

Toch netjes van de Kamer van Koophandel

01 september 2016

Iedereen die staat ingeschreven in het handelsregister van de KvK heeft eenmalig recht op een gratis uittreksel. Dit werd vorig jaar december al aangekondigd en het is nu een feit. Hoe kun je dit uittreksel aanvragen?

Let op! Deze actie is inmiddels afgelopen. Er moet nu voor alle elektronisch gewaarmerkte uittreksels betaald worden.

Ondernemers en rechtspersonen krijgen vanaf 1 januari 2010 éénmaal per jaar een gratis elektronisch gewaarmerkt uittreksel. De Kamer van Koophandel komt met dit gratis elektronisch uittreksel tegemoet aan de wens om de administratieve lasten voor ondernemers te verminderen. Wanneer alle ondernemers er gebruik van maken kost dit de kamer meer dan 15 miljoen euro! Maar laten we een gegeven paard niet in de bek kijken...

Wat is een elektronisch gewaarmerkt uittreksel?

Het uittreksel is juridisch gelijk aan het papieren uittreksel, maar een geprinte versie van het elektronisch gewaarmerkt uittreksel is niet rechtsgeldig. Het elektronisch gewaarmerkt uittreksel bevat, net zoals het papieren uittreksel, informatie over bestuurders, tekenbevoegden en andere bedrijfsgegevens. Een elektronisch gewaarmerkt uittreksel kost € 7,50; een papieren versie € 11,00.

Waar kan ik een elektronisch gewaarmerkt uittreksel voor gebruiken?

Het uittreksel is bijvoorbeeld te gebruiken bij het openen van een zakelijke bankrekening of bij het afsluiten van een mobiel telefoonabonnement. Controleer wel vooraf of deze organisatie het elektronisch gewaarmerkt uittreksel accepteert.

Waar kan ik het gratis elektronisch gewaarmerkt uittreksel opvragen?

Dit kan via de website van de Kamer van Koophandel.

Bron: KVK