Hoe ingrijpend is het invoeren van mobiel werken?

Vanya Cobben deelt haar ervaringen

27 augustus 2012

Al langer dan een decennium werken de werknemers van Veldhoen + Company mobiel. Het is niet geheel toevallig dat het bedrijf er al zo vroeg bij was.

Whitepaper Hoe bedien ik mijn klanten online?

Het projectmanagementbureau houdt zich namelijk bezig met toekomstgerichte en duurzame werkstijlen en huisvestingsconcepten.

Activiteitgerelateerd werken

Het bedrijf startte in 1999 met mobiel werken. Een jaar eerder was het bedrijf betrokken bij de inrichting van een ‘flexkantoor’ bij Interpolis. Consultant Vanya Cobben: “Dit was is de aanleiding voor Veldhoen + Company om het begrip activiteitgerelateerd werken in te voeren. Hierbij denken medewerkers van te voren na over wat ze gaan doen en wat ze daarbij nodig hebben. Werkplekken zijn niet langer persoonsgebonden, persoonlijke archieven maken plaats voor teamarchieven.”

Het activiteitgerelateerd werken werd niet alleen bij de klanten van Veldoen + Company ingevoerd, ook het bedrijf zelf besloot deze manier van werken te introduceren. Vanya: “De organisatie had destijds negen mensen in dienst die zich bezig hielden met innovatie op het gebied van werkstijlen - en omgevingen.” Inmiddels heeft het bedrijf bijna veertig werknemers in dienst.

Implementatie

“Alle werknemers stonden achter de beslissing om mobiel werken in te voeren. Dat maakte dat de implementatie relatief gemakkelijk verliep. Van tevoren dachten we goed na over de eventuele consequenties. Mobiel werken zou kunnen leiden tot verminderd contact tussen werknemers onderling en minder betrokkenheid bij de organisatie. Om dit te voorkomen organiseren we nog steeds diverse activiteiten voor het personeel.”

Veranderingen

Het invoeren van mobiel werken heeft voor verschillende veranderingen binnen het bedrijf gezorgd. Vanya is overwegend positief: “Fysiek contact blijft nog steeds nodig om een relatie op te bouwen en samen oplossingen te bedenken. De kwaliteit van de ontmoetingen wordt beter omdat medewerkers speciaal voor het maken van contact naar kantoor komen. Ook ervaren de werknemers sinds het invoeren van mobiel werken dat de productiviteit hoger is. Door bewuster werkzaamheden te plannen, stijgt de productiviteit. Mobiel werken maakt dat mensen efficiënter werken.

Vanya ziet ook dat er discipline nodig is bij het nieuwe werken: "De medewerkers zijn volledig vrij om hun eigen tijd in te delen en kunnen deze aanpassen aan privé-omstandigheden. Omdat iedereen echter altijd en overal in staat is om te werken is de discipline nodig om zowel aan het werk te gaan, als om er tijdig mee op te houden.”

Klanten

Volgens Vanya reageren klanten positief op de ‘nieuwe’ manier van werken: “Onze medewerkers zijn altijd bereikbaar en flexibel om aan de wensen van de klant tegemoet te komen. Dat wordt gewaardeerd door onze opdrachtgevers.”