Gezocht: succesverhaal van een mobiel werkende mkb'er

Column | Mobiel werken

27 augustus 2012

Op sommige vragen heeft zelfs Google geen antwoord. Ik maak het erger: op sommige vragen hebben Google EN Twitter (#durftevragen) geen antwoord. Ik ben namelijk op zoek naar praktijkinfo over mobiel werken in het mkb.

Hoe doe ik..? Waar begin ik..? Waarom moet ik..? En ik kan maar geen interessant antwoord vinden. Tuurlijk, er bestaan zat sites en boeken over Het Nieuwe Werken (HNW). Zoals het boek van Dik Bijl, ‘Aan de slag met HNW’ wat gratis te downloaden is vanaf zijn site www.aandeslagmethnw.nl. De schrijver neemt ons mee naar de achtergrond van HNW. Naar de cultuurverandering. Waarom we organisaties managen zoals we het doen, en hoe we het zouden moeten doen. Waarom ik mobiel wil werken, is me volkomen duidelijk. Ik raak enthousiast. Dat HNW, dat wil ik ook in mijn bedrijf!

Klaar voor de start

Dan nu de start. Ik heb 36 collega’s. We mailen teveel, delen te weinig kennis, hebben onnodige reistijd en file. We hebben plaatselijk ruimtegebrek. We zijn teveel tijd kwijt met het opzoeken van steeds dezelfde informatie. We hebben frisse jonge mensen die graag vooruit willen. Kortom: deze club is rijp voor HNW. Maar hoe voer ik het succesvol in?

Waar is het verhaal van de mkb'er

Het prettige van een kleine organisatie is de flexibiliteit en slagvaardigheid. Helaas lees ik daar weinig over terug in mijn internetzoektocht en in het boek van Dik Bijl. Ik ken de casestudies bij Interpolis, SNS Reaal, Rabobank en KPN nu wel. Maar: projectgroepen, beleidsvorming, middlemanagement, taaie CEO’s, policy’s, huisvesting, meerdere lokaties, cultuurworkshops: daar heb ik geen last van. Ik lees over een pilotgroep van 500 medewerkers. Nogmaals, wij zijn met z’n 36-en in één gebouw. Ook nog in de ICT-telecomsector. Dus zo moeilijk kan het niet zijn, denk ik dan naïef! Kom maar op met die tools en die communicatietips. Met die ervaringen van andere mkb'ers

Sceptisch

Zo heb ik laatst een workshop social media & HNW bezocht voor lokale ondernemers. In het zaaltje zaten zo’n veertig ondernemers uit allerlei branches en van verschillende bedrijfsgroottes. Beamer, presentatie over facebook, twitter en arbeidscultuur. En wat zie ik gebeuren: de zaal reageert bijna unaniem erg sceptisch. Mobiel werken? Wat een onzin! Dat twitteren in de baas z’n tijd, laat ik het niet zien! Thuiswerken-uhhuh: ze staan stiekem in de supermarkt, doen de was of slapen lekker uit terwijl ik betaal. En iedereen een laptop en mobiel? Weet je wat dat kost? Een van de aanwezigen zegt: “Dat getwitter en die ‘aaifone’ is net zoiets als bloggen. Het komt over uit Amerika en dan ‘moeten’ wij dat ook. Maar dat waait allemaal vanzelf over, let maar op. Leuk voor de kinderen en voor in de kroeg. Maar ik wil die onzin niet zien op de zaak”. En de rest humt er goedkeurend op los. Iemand roept: "OK, en wat levert dat hele nieuwe werken gedoe van jullie me op? Heb je cijfers?" En die heeft de spreker niet. De zaal grinnikt. Na een uurtje is het bloedbad voorbij. Iedereen pakt een pilsje en tijdens de borrel gaat het over voetbal en worden wat kaartjes gewisseld.

Slechts drie op de duizend bedrijven valt niet in het mkb. Zestig procent van de niet-ambtenaren werkt in het mkb. Ik zie een enorme groep die collectief de boot mist. Dat zijn de ondernemers die het al jaren zo doen. Dat is De Vries Makelaars met tien werknemers (‘al 15 jaar een begrip in de regio!’) waar dhr. De Vries ‘s morgens de koppen telt. En De Vries Makelaars draait overigens prima. Er is geen noodzaak om iets te veranderen, veranderen kost tijd en geld, dus laat ons met rust met je twitter, yammer, wiki’s en andere ‘handige’ tooltjes en dure gadgets.

Nuchter gedoe

En het stomme is dat ik ze eigenlijk geen ongelijk kan geven. Deze mannen en vrouwen zijn over het algemeen lekker pragmatisch en nuchter. Geen heisa of gedoe. Wij hebben het in ons bedrijf naar de zin. Het type 'Ik heb leuke klanten en ga deze zomer gewoon lekker op vakantie, crisis of niet'. Volgens mij komen ze mobiel werken vooral tegen in artikelen over multinationals en in irritante telecomreclames. De gemiddelde mkb'er laat zich niet inpakken en prikt door de kortingsknaller heen. Als je niet weet waarom je iets wilt hebben is het altijd te duur.

Ik vraag me nu af: is HNW alleen iets voor de multinationals en de slimme ZZP’er? Want die laatste groep lijkt er wel flink mee bezig te zijn. Of trekt die grote mkb-tussengroep wel bij de komende jaren en komt de inhaalslag vanzelf? Ik ben benieuwd! Laat hieronder je reactie achter. 

Auteur

Willem van de Kerkhof