Letterlijk mobiel werken met 7causes

'Wij zijn de ultieme testcase'

24 juni 2013

Zoals een slak zijn huisje bij zich draagt, zo wilde communicatiebureau 7causes altijd en overal haar kantoor meenemen. Het bedrijf liet daarom een Amerikaanse schoolbus ombouwen tot kantoor.

Mobiel Werken Scan

Fancy MacBooks, rinkelende iPhones, een ingebouwd televisiescherm, toilet en Nespresso koffiezetapparaat. De bus van innovatie- en communicatiebureau 7causes is onmiskenbaar in gebruik als kantoor. En toch, gezeten op de witte designbanken, ontstaat er een kampeergevoel: de fluitende vogels buiten, het gewiebel als er iemand instapt, het knusse keukentje. ‘Als het mooi weer is en we hebben geen afspraken, rijden we bijvoorbeeld naar zee om daar te werken,’ zegt Celine Morelisse, samen met Chantal Verweij oprichter van 7causes. ‘En staan we ergens in de file, dan kan iedereen die niet achter het stuur zit gewoon doorwerken.’ 

Hotspot

Het idee voor een bus als werkplek werd geboren in diezelfde file op de A12. ‘Toen we voor de zoveelste keer werden gedwongen om de werkbespreking per telefoon te houden, riep ik: we moeten als een slak ons huis meenemen. Laten we in een bus gaan werken!’ vertelt Verweij, die in Den Haag woont. Campagnon Morelisse zetelt in Amersfoort. Zeker toen ze het zo druk kregen dat er personeel nodig was, moesten ze op zoek naar een kantoor. Maar waar? Utrecht, Amersfoort, Gouda, Woerden, Den Haag? Ze kwamen er niet uit. ‘Zoetermeer was bijvoorbeeld een handige plek, maar nou niet echt the place to be. We wilden wel op een hotspot werken.’ Het spontaan opgekomen idee van een slakkenhuis liet hen niet meer los en uiteindelijk besloten ze ervoor te gaan. ‘Als we iets doen, dan doen we het goed, dus de bus moest ons paradepaardje worden. We wilden een hip, werkbaar kantoor dat toevallig op wielen staat,’ vertelt Morelisse. Dat leidde tot zo’n ambitieus wensenlijstje – genoeg elektriciteit voor een paar dagen, een koelkast, toilet, keuken, airconditioning, mobiel internet – dat het even duurde voor ze een bedrijf vonden dat het aandurfde. Het bouwen duurde een half jaar, Morelisse en Verweij haalden ondertussen hun vrachtwagenrijbewijs. ‘Toen we die rijlessen namen, wisten we: nu gaan we definitief door.’ 

Aantrekkingskracht

Morelisse en Verweij oefenen een enorme aantrekkingskracht uit met hun bus. ‘Klanten willen graag dat wij naar hen toekomen, en voor we het weten stapt de hele Raad van Bestuur in,’ zegt Morelisse. Toch zorgt het mobiele kantoor niet direct voor nieuwe klanten. ‘De bus houdt ons fris en vrolijk, maar zegt niets over de kwaliteit van ons werk. Wel laat het zien dat we geloven in onszelf en dat we dingen voor elkaar kunnen krijgen,’ zegt Verweij.

Internationale bekendheid

Ook Vodafone Engeland is op de hoogte van 7causes en hun mobiele kantoor. Verweij: ‘Laatst stond ik bij station Sloterdijk te wachten op Celine, toen er een Engelssprekende man de bus instapte. Hij vroeg of hij mee mocht rijden naar het kantoor van Vodafone. Ik had geen idee wie hij was, maar hij kende ons verhaal. Toen we uiteindelijk vroegen wat de man deed bij Vodafone zei hij: “I run the toko.” Bleken we de CEO van Vodafone in de bus te hebben! Erg grappig.’ 

Maximale flexibiliteit 

Voor medewerkers is de ultraflexibele werkwijze van 7causes soms moeilijker te volgen. ‘Wie op een kantoor werkt kan daar bij een uitgevallen afspraak gewoon naar toe. Bij ons is dat niet mogelijk. En tijdens de strenge vorst van afgelopen winter konden we weken niet in de bus werken. Medewerkers en freelancers van 7causes moeten daarom naast goede werkinhoudelijke capaciteiten, ook over een extreem flexibele mentaliteit beschikken.’ Na de zomer gaan Morelisse en Verweij op zoek naar nieuwe medewerkers die net zo enthousiast zijn over hun manier van werken als zijzelf. ‘We hebben elke dag dikke pret en nooit het gevoel dat we aan het werk zijn. We hopen mensen te vinden die dat gevoel delen.’    

Uit: Mobiel Werken special van het blad Ondernemen! (mei 2010)