'132 definities voor Het Nieuwe Werken'

Column | Het Nieuwe Werken is ook geschikt voor MKB'ers

27 augustus 2012

Dat Het Nieuwe Werken niet één, twee, drie toe te passen is, ontdekte marketeer Remco Doeve. Allerlei media hielpen hem bij het zoeken naar dé manier om HNW toe te passen in zijn bedrijf. En hij is overtuigd: ook voor MKB'ers werkt het.

Twitter, vakbladen, boeken, LinkedIn

Als marketeer heb ik het voorrecht om regelmatig achterover te kunnen leunen om eens diep na te denken over wat er zoal om ons heen gebeurt en wat voor invloed dat heeft op onze mensen, onze klanten en onze bedrijfsvoering. Ik raadpleeg allerlei media, lees vakbladen en boeken, gebruik regelmatig LinkedIn en ben onlangs enthousiast Twitteraar geworden. Het zal u bijna niet verbazen dat de rode draad in dit alles Het Nieuwe Werken (HNW) is.

HNW: meer dan laptop en handige telefoon

Uit de constante informatiestroom heb ik op enig moment 132 verschillende definities van HNW opgetekend. Dat geeft wel aan dat deze marktontwikkeling zich niet eenvoudig in enkele woorden laat vertalen. En eigenlijk is dat ook wel logisch. Bij het adopteren en implementeren van HNW komt ook zoveel kijken. Tenminste, als je er daadwerkelijk vol voor gaat. Niet wat lafjes je personeel een laptop en handige telefoon in de hand drukken en ze vooral stimuleren thuis aan de eettafel te gaan werken. Nee, echt de organisatie opnieuw inrichten. Dan ineens komen woorden als loslaten, vertrouwen, taakgericht managen om de hoek kijken. De afdeling ICT moet zich facilitair gaan opstellen. De afdeling HRM speelt een veel nadrukkelijkere rol. Huisvesting is een issue. De financiële afdeling ziet ineens allerlei kosten en denkt niet in opbrengst. Personeel moet getraind en begeleid worden. Kortom, het vergt het nodige van de organisatie. En toch ben ik er volledig van overtuigd dat er geen weg terug is. Voor een bijna vijftiger met managementfunctie lijkt deze overtuiging bijna uniek.

Ontbreken van MKB-succesverhalen

In de blog van mijn collega Willem van de Kerkhof stelde hij dat HNW voornamelijk iets is van grote organisaties en ZZP’ers. Succesverhalen van de gemiddelde MKB’er ontbreken vooralsnog. Het zal u niet verbazen dat wij in de tussentijd zelf HNW hebben omarmd. Ten eerste omdat we er dus in geloven en ten tweede omdat we er bij onze relaties vaktechnisch bij betrokken zijn.

Ik kan u verzekeren, alles wat je leest aan uitdagingen en valkuilen in boeken als Aan de slag met Het Nieuwe Werken van Dik Bijl en Het nieuwe werken ontrafeld van Ruurd Baane, is ook bij ons van toepassing. Het vergt veel aandacht en inspanning, het dwingt ons anders te gaan denken, maar het geeft enorm veel energie en voldoening om te zien hoe iedereen er mee bezig is. We leren daar weer enorm veel van.

De motor achter Het Nieuwe Werken

En waarom zijn wij dan zo overtuigd van HNW? Wel, vraagt u zich niet af waarom juist de grote(re) organisaties als banken en verzekeraars er zo intensief mee bezig zijn? Vergrijzing en dus krapte van kenniswerkers komt op ons af. Werkgevers willen aantrekkelijk zijn voor (jong) talent. De zogenaamde Y-generatie verwacht van een werkgever een inspirerende omgeving met communicatie faciliteiten zoals ze dat privé zijn gewend. Privé-werkbalans zijn niet per se kantooruren. Dat alles bij elkaar is de motor achter Het Nieuwe Werken, een in mijn ogen onomkeerbare revolutie.   

Zelf ervaring of bent u anders van mening? Ik ga graag de discussie met u aan.

Auteur

Remco Doeve