Spotify voor ondernemers: handig of niet?

Column | Met 15 euro per maand ben je er nog niet...

21 januari 2013

Ik was eens samen met Willem Overbosch (directeur MKB Servicedesk) te gast in het programma Tros In Bedrijf. Tijdens de uitzending werd mij gevraagd over de toepassing van Spotify als muziekdienst in het bedrijf.

In de algemene voorwaarden van Spotify staat uitdrukkelijk vermeld dat commercieel gebruik in een onderneming niet onder de licentievoorwaarden valt. In het plat Nederlands “Je mag het niet gebruiken!”. Daarmee houdt het verhaal dus op… of toch niet?

Spotify voor 15 euro op de werkvloer 

Een paar weken geleden las ik op Linkedin een post waarin stond dat Spotify een extra dienst voor muziek op de werkvloer overweegt. Deze dienst zou 15 euro per maand per locatie moeten gaan kosten. Op zich is dit goed nieuws, want dan zou je via een computer altijd naar de muziek van Spotify kunnen luisteren en nu dus ook binnen je onderneming. Daarnaast is 15 euro per maand een mooie fee voor kwaliteitsmuziek. Tenminste dat was mijn eerste gedachte.

Maar dan ben je er nog niet

Wat niet wordt genoemd in de post is dat je als ondernemer er nog lang niet bent met een Spotify abonnement. Je heb ook kosten voor je muzieksysteem zoals een computer, versterker en speakers. Verder wil je misschien per ruimte wel een ander soort muziekje hebben. Als ik het bericht op Linkedin lees zou dat betekenen dat je nog een abonnement zou moeten nemen, niet echt handig lijkt me. Verder kun je geen commercials “inserten” of gesproken boodschappen laten weerklinken. Dit is voor veel ondernemers een serieuze beperking.

Buma/Stemra & Sena 

Wat ook niet wordt genoemd zijn de kosten voor Buma/Stemra & Sena. Ook met die kosten moeten wij als ondernemers rekening houden. Ondernemers betalen voor het soort muziekgebruik, het aantal vierkante meters en bijvoorbeeld het aantal medewerkers. Deze kosten kun je uitrekenen via Muziek Licentie en anders opvragen bij Buma/Stemra & Sena.

Zelfde stream 

Spotify maakt ook geen dedicated programma dus we luisteren als klanten allemaal naar een zelfde stream muziek. Veel van de huidige muziekleveranciers maken wel een programma op maat voor hun klanten. Hierdoor hoor je op verschillende locaties verschillende muziek. Wel zo leuk lijkt me.

Toch niet zo flexibel

Spotify in je bedrijf voor 15 euro per maand leek even aantrekkelijk tot ik er over ging nadenken. Inmiddels denk ik daar anders over. De genoemde 15 euro per maand is bij lange na niet het bedrag wat we moeten voldoen voor muziek en het is zeker niet zo flexibel als we zouden willen.

Spotify voor ondernemers, handig of niet? Ik denk op dit moment niet…