Waar wil ik heen met mijn bedrijf?

Column l Het Nieuwe werken is een middel

27 augustus 2012

Dit vraagt elke ondernemer zich een paar keer per maand af. De beste gesprekken daarover ontstaan denk ik spontaan, en die gesprekken kunnen met iedereen zijn. Dus niet altijd met collega’s.

De leukste bedrijfsideetjes doe ik vaak op als ik met mijn vriendin praat (werkt in de zorg) of laatst bij het lezen van een strip van Dagobert Duck. Inspiratie is overal!

In 2010 kwam Het Nieuwe Werken op mijn pad. Omdat ik psychologie interessant vind heb ik er veel over gelezen. Het viel me op dat ik zo veel theorie las en zo weinig praktijkervaring zag. En de goeroe’s hebben het vooral over ervaring bij grote organisaties van meer dan 1000 mensen. Dan zie ik ons bedrijf voor me, waar 35 mensen samenwerken. Inderdaad, een miezertje vergeleken bij zo’n torenflat met beleidsplannen, afdelingsbudgetten en extern ingehuurde managementconsultants. Wat kan ik daar nou van leren? Wil ik daar naartoe met mijn bedrijf?

Ik kan het niet meer horen

Even fast-forward: het is nu juni 2011. Het 'woord' Het Nieuwe Werken kan ik niet meer horen. Precies hetzelfde merk ik aan mijn collega’s. Dit komt omdat zoveel mensen het als excuus gebruiken om hun spullen te verkopen of niet-vernieuwende ideeën te slijten. In de gesprekken met mensen van Port4Growth stond dan ook de vraag  'Waar wil ik heen met mijn bedrijf' centraal. En niet de vraag wat ik met mijn ICT wilde, of met mijn personeelszaken ofzo.

Het Nieuwe Werken is een middel

Gelukkig hebben wij in december 2010 de goede keus gemaakt. Zes maanden geleden hebben wij namelijk intern onze Weg naar het Nieuwe Werken gelanceerd bij al onze mensen. En we hebben dit toen expliciet níet opgehangen aan Mobiel Werken, maar aan onze eigen bedrijfsdoelen. Waar willen wij naartoe met ons bedrijf? En toen bleek dat om onze doelen te bereiken veel principes uit Het Nieuwe Werken daar prima in pasten. Daarmee is Mobiel Werken geen doel, maar een middel.

Waar willen we heen?

Sinds december 2010 is er dus veel gebeurd. We hebben een huiskamer gebouwd. We hebben een sap-pers met verse jus neergezet. We hebben alle vaste telefoons ingenomen en alles mobiel gemaakt (dat is ook ons vak; practice what you preach..). We hebben iedereen een sportschoolabonnement gegeven en er wordt niet raar gekeken als twee collega’s om 3 uur samen gaan sporten: over vertrouwen en cultuur gesproken. We hebben iedereen een laptop gegeven, de vaste computers worden verkocht. Iedereen in ons bedrijf heeft een trolley en een locker met persoonlijke foto. En als vanzelf zijn mensen minder gaan printen. Op onze 1e verdieping staat mijn persoonlijk favoriete Het Nieuwe Werken-monument: een enorme stapel overbodig geworden plastic papierbakjes.

Je moet helemaal niks

Zijn dit dan de praktische tips die ik managers en ondernemers meegeef die ook ‘iets’ willen met Het Nieuwe Werken? NEE! Beste manager of ondernemer: Je moet namelijk helemaal niks met Het Nieuwe Werken. Ténzij jij een leek goed kan uitleggen dat het past bij waar jij met je bedrijf naartoe wilt. En als je dat niet goed genoeg kan, doe er dan ook vooral niets mee. Voor ons werken bovenstaande praktische dingen goed. Voor jouw bedrijf is dat per definitie niet zo! Want jij bent Creaforti niet, dus jij wilt ergens anders heen met je bedrijf.

Reacties? @wvandekerkhof

Auteur

Willem van de Kerkhof