Export en import: tien motieven, vijf valkuilen

Eerste hulp bij internationaal ondernemen

16 december 2019 19 augustus 2020

Er zijn verschillende redenen om te importeren en exporteren. Maar, er zijn ook valkuilen waar je rekening mee moet houden met je stap naar het buitenland.

Eerste hulp bij internationaal ondernemen

Exportgerichte bedrijven dragen meer bij aan economische groei dan ondernemingen die zich tot de binnenlandse markt beperken, zo blijkt uit onderzoek. In het e-book Eerste Hulp bij Internationaal Ondernemen worden vijf redenen op een rij gezet om te importeren en vijf om te exporteren. Ook noemen de auteurs vijf valkuilen.

Vijf redenen om te importeren

  1. Een ontdekt gat in de Nederlandse markt benutten door een product uit het buitenland te halen;

  2. Besparen op de productiekosten door een deel van de productie in het buitenland te doen;

  3. De Nederlandse concurrentie aftroeven met een product dat beter en goedkoper is;

  4. Bepaalde grondstoffen of onderdelen voor je product zijn niet in Nederland verkrijgbaar of onvoldoende aanwezig;

  5. De klant meer keuze bieden.

Vijf reden om te exporteren

  1. Om te groeien zijn nieuwe afzetmarkten nodig;

  2. Risico’s spreiden over een grotere regio, bijvoorbeeld om de concurrentie in Nederland het hoofd te bieden;

  3. Je product zal in het buitenland waarschijnlijk ook aanslaan;

  4. De Nederlandse markt is verzadigd en door de grens over te steken wordt een ondernemer minder afhankelijk van de binnenlandse markt;

  5. Steeds meer bedrijven gaan internationaal ondernemen en om je concurrentiepositie op peil te houden is het nodig daaraan mee te doen.

Vijf valkuilen

  1. De voorbereiding onderschatten;

  2. Houd rekening met schaalbaarheid en denk erover na wat je kunt doen als de vraag naar het product groter wordt dan verwacht;

  3. Het buitenland heeft andere regels en wetten, op zowel zakelijk als cultureel vlak; 

  4. Iedereen in het bedrijf heeft te maken met de consequenties, dus moet ook iedereen ervoor willen gaan en op de hoogte zijn van de plannen; 

  5. Een product is in Nederland soms nog niet op de markt gebracht vanwege een goede reden. Zoek uit of er wellicht invoerverboden zijn, of dat het product niet bij de Nederlandse smaak past.

In het e-book Eerste Hulp bij Internationaal Ondernemen vind je alle informatie voor een succesvolle stap naar het buitenland, of je nou producten gaat importeren of je aanbod naar het buitenland wil exporteren.