Samenvatting webinar Financiering: Hoe maak ik een ondernemingsplan?

De hoogtepunten uit het webinar met Roy Spit van Qredits

20 augustus 2012

Een belangrijke stap naar bedrijfsfinanciering is het maken van een goed ondernemingsplan. Maar hoe doe je dat? In ons webinar van dinsdag 19 juni 2012 gaf gastspreker Roy Spit, commercieel directeur van Qredits, enkele goede tips.

Whitepaper Hoe maak ik een ondernemingsplan?

Bekijk het volledige webinar! 

Een kleine samenvatting:

Stap 1: Je ondernemersdroom

"Het begint allemaal met je ondernemersdroom", zegt Roy Spit. "Van daaruit ga je je plan schrijven. Wie ben je, wat wil je en waarom ben je er zo van overtuigd dat je het ook gaat bereiken? Je ondernemingsplan begint in je hoofd."

Ook stipte de commercieel directeur van Qredits aan dat je niet moet doorslaan in enthousiasme: "Je moet eerlijk en zelfkritisch zijn. Er zijn veel bedreigingen, zeker nu met de economische crisis. Vanuit je ondernemersdroom kijk je misschien teveel naar de kansen en te weinig naar bedereigingen. Daarom is het goed om iemand anders naar je plan te laten kijken, met een realistische blik, voor je het plan indient."

"Je moet in je plan dan ook meerdere scenario's beschrijven. Ook een worst-case scenario. Wat als het niet zo gaat als je had gehoopt. Hoe ga je het dan rooien? Het is belangrijk dat je jezelf een spiegel voorhoudt en een plan B, maakt."

Stap 2: Ondernemer en onderneming

Beschrijf in je plan de ondernemer en de onderneming.

Spit: "Vertel wat je achtergrond is. Wees eerlijk. Noem goede en slechte punten van jezelf. Vertel eerlijk wat je schuldenpositie is. Ook je persoonlijke situatie is belangrijk voor financiers. Ondernemers die het prive op de rit hebben zijn ook vaker succesvol in het bedrijfsleven. Het is een stabiele uitgangspositie. Het thuisfront is het fundament."

Stap 3: De marktbenadering

De marktbenadering en vooral je onderscheidende vermogen moet ook duidelijk in je plan te zien zijn. "Kijk naar je doelgroep", vertelt Spit in het webinar. "Wie wil je bereiken en hoe ga je ze bereiken? Dit is een heel belangrijk onderdeel in je ondernemingsplan. De moderne ondernemer is zich constant bewust van wat er gebeurt om hem heen. Niet alleen je concurrenten en de markt in de gaten houden, maar ook weten wat de mogelijkheden zijn van nieuwe media en social media."

Stap 4: De cijfers

Natuurlijk wil de bank ook je cijfers en prognoses zien. Spit: "Maak een reële inschatting en heldere begrotingen. Je moet je kosten niet te krap begroten en meerdere situaties behandelen. Ook hierin maak je een worst-case scenario: wat als het niet goed gaat? Dat kan namelijk ook. Het gebeurt vaak genoeg. Wees realistisch, anders neemt de financier je niet serieus."