Ondernemen zonder kantoor: dat is pas slim werken

Het Nieuwe Werken bij g-company

23 februari 2015

Geen kantoor, alleen flexplekken in een bedrijfsverzamelgebouw en driekwart van de medewerkers heeft een contract als risicodragend ondernemer. Dat is de ultieme vorm van Het Nieuwe Werken bij g-company.

’s Avonds met twee collega’s vergaderen via videoconference. 's Morgens thuiswerken en 's middags op bezoek bij een klant. Onderweg even parkeren om de mailbox door te nemen. Voor David Saris, eigenaar van g-company, zijn dit soort werkdagen al vijf jaar de gewoonste zaak van de wereld. Net als voor zijn collega’s. "Hoe hun dagen eruit zien? Ik zou het niet weten. Ik wil het niet eens weten", zegt hij.

Gratis faciliteiten

Het bedrijf g-company heeft geen kantoor, althans niet in de klassieke zin van het woord. Saris huurt met zijn bedrijf flexplekken in een bedrijfsverzamelgebouw. Gemiddeld gebruiken ze vier werkplekken, waar de officemanagers en de helpdeskmedewerkers werken. Meer is niet nodig, want alle andere faciliteiten zijn in het pand aanwezig en daar mogen de huurders gratis onbeperkt gebruik van maken. "Als we klanten willen ontvangen, teamoverleg hebben of met meer dan vier mensen tegelijk aanwezig zijn, bespreken we vergaderruimtes", vertelt Saris.

ICT-kosten minimaal

Het bedrijf helpt klanten om te migreren naar online applicaties, met name Google Apps. Zelf hebben ze dat in de uiterste vorm doorgevoerd. In zijn vijfjarig bestaan heeft g-company nog nooit één softwarepakket gekocht; letterlijk alles doen Saris en zijn mensen online. Een server of systeembeheerder hebben ze dus niet nodig. "Onze ICT-kosten zijn minimaal", zegt Saris, die weet dat ook zijn klanten daar flink op besparen. 

Gouden bergen

Wie wil werken bij g-company, krijgt na een strenge selectieprocedure de keuze: wil je in loondienst, of verbind je je aan het bedrijf als ondernemer? In het eerste geval krijgen medewerkers op de traditionele manier elke maand hun salaris gestort. De ondernemers factureren. Van wat klanten betalen, gaat een deel naar de accountmanager, een deel naar de uitvoerende en een deel naar ‘shared services’ als marketing.

Bijzonder is dat de ondernemers pas hun geld krijgen nádat de klant betaald heeft. "Ze dragen dus daadwerkelijk risico", zegt Saris. "Dat heeft als groot voordeel dat ze veel beter nadenken voor ze een klant een voorstel doen. Vaak beloven accountmanagers in de IT gouden bergen aan klanten. Is de deal gesloten, dan zit degene die het werk moet doen met een onuitvoerbare opdracht. Bij ons gaat de accountmanager in gesprek met de uitvoerende vóórdat het voorstel de deur uit gaat."

Whitepapers en e-book

Heeft het verhaal van David Saris jouw geïnspireerd? Onderzoek waar voor jouw onderneming de mogelijkheden op het gebied van Het Nieuwe Werken liggen. Download gratis het e-book 'Eerste hulp bij Slim Werken Slim Reizen' voor heldere informatie over het onderwerp. In dit boek vertellen een aantal ondernemers wat hun ervaringen zijn met Slim Werken Slim Reizen. 

Ook bieden onderstaande whitepapers veel informatie. Download ze gratis en ga aan de slag met Het Nieuwe Werken: