Personeel werven via internet

Vacature? Zoek zélf geschikte kandidaten voor je sollicitatieprocedure

08 juli 2013

Je kunt ouderwets een vacature online zetten en wachten tot de - hopelijk - perfecte kandidaat naar je toe komt, je kunt óók handig gebruik maken van alle mogelijkheden die internet biedt en actief mensen uitnodigen voor een sollicitatie.

Het kan al meer dan tien jaar online, het bespaart tijd en het zorgt dat je geen concessie hoeft te doen. Toch doen maar heel weinig ondernemers het: pro-actief kandidaten benaderen via internet en ze vragen te solliciteren op een vacature

Vacature plaatsen 

Nadat ondernemers een functieprofiel hebben opgesteld, zetten ze een vacature uit op hun eigen website, via medewerkers, via een vacaturebank, social media, etc. En dan maar hopen dat er niet teveel of juist te weinig mensen reageren én dat die ene kandidaat ertussen zit. Waarom draai je dat proces niet om? Wacht niet tot die ene kandidaat zich bij jou meldt, benader zélf die kandidaat die voldoet aan jouw wensen of eisen. En dat kan voor bijna alle functies, zolang die kandidaat zich maar op het internet begeeft. En aangezien bijna iedere werkende te vinden is, is die kans erg groot.

Betaalde en onbetaalde cd-databases

Waarom zou je als ondernemer het lot uit handen geven, terwijl er talloze cv-databases bestaan waar je (betaald en onbetaald) in kunt zoeken. En vergeet niet de talloze profielen op socialmedia-sites als Linkedin, Twitter en Facebook waarin je kunt zoeken. Dat zoeken kun je jezelf eigen maken, maar je kunt het ook overlaten aan de specialist. Wat je ook doet: beide besparen je veel tijd en kosten die je normaal zou besteden aan werven via een vacature.

Internet als toets 

Via internet zoeken tussen profielen geeft je de mogelijkheid om te toetsen of jouw wensen wel reeël zijn. Zijn er wel mensen te vinden die binnen een straal van zo'n vijftig kilometer rondom je bedrijf wonen, die vijf jaar ervaring hebben en die over de opleiding beschikken die je belangrijk vindt? Je komt er snel achter en kunt daarmee je verwachtingspatroon of functieprofiel bijstellen.

Hoe sta je zelf bekend op internet? 

Realiseer je wel dat die kandidaat die jij benadert of laat benaderen, natuurlijk zelf ook op zoek gaat naar jouw organisatie en de persoon die hem heeft benaderd. Dus zorg er wel voor dat je je als aantrekkelijke werkgever positioneert op het internet en vindbaar en benaderbaar bent. Want zeg nou zelf: dat afwachtende past toch helemaal niet bij de natuur van een ondernemer, die neemt toch zelf de touwtjes in handen en bepaalt zelf wie er op gesprek komt?!

Auteur

Mirjam Bink- Van der Linden