Thuiswerken? Verboden bij Yahoo

Personeel internetbedrijf Yahoo vanaf juni weer fulltime op kantoor

22 oktober 2013

Terwijl de thuiswerk-trend langzaamaan de wereld verovert, opereert het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo precíes de andere kant op. Het hoofd personeelszaken heeft het personeel vriendelijk verzocht vanaf juni te stoppen met thuiswerken.

Dat blijkt uit een interne memo die is uitgelekt en in handen is gekomen van webzine AllThings. De net aangetreden CEO Marissa Mayer kondigt erin een nieuwe regel aan: we moeten meer "fysiek samen zijn". Omdat, zo beschrijft Mayer in de memo, "thuiswerken ten koste gaat van de kwaliteit en snelheid." Verderop: "We moeten één Yahoo zijn, en dat begint met fysiek samen zijn."

Meedoen of een andere baan zoeken

De medewerkers van Yahoo moeten dus weer terug naar hun bureau. Vanaf juni, zo is beschreven in de memo. Personeelsleden van het internetbedrijf die nu thuiswerken, moeten zich -zonder uitzondering- vormen naar de nieuwe regel. Doen ze dat niet, dan wordt hen vriendelijk verzocht uit te kijken naar een andere baan. Het personeel is verontwaardigd, mede omdat hen bij het afsluiten van hun contract is verteld dat ze flexibel kunnen werken bij Yahoo.

'Beste voor Yahoo'

De reden voor de maatregel wordt niet duidelijk uit de memo. Na veel aandringen van de media, heeft Yahoo vandaag tóch toelichting gegeven in de New York Times. "Het is geen branchebrede visie op thuiswerken," zo luidt de verklaring. "Dit is wat het beste is voor Yahoo op dit moment." Deze laatste cryptische omschrijving slaat volgens een medewerker op de verwaterde bedrijfscultuur van Yahoo. "Mayer bevindt zich in crisismodus. Zij meent dat dit beleid nodig is om het bedrijf weer in vorm te krijgen," zo citeert de New York Times de medewerker.

Voordelen thuiswerken

Yahoo druist hiermee in tegen de thuiswerk-trend, die onderbouwd wordt door verschillende onderzoeken die wijzen op de positieve effecten van thuiswerken. Zo zou thuiswerken het ziekteverzuim omlaag helpen, minder reistijd en files opleveren, kosten besparen, stress verminderen en het werkplezier vergroten.

Bronnen: AllThings, New York Times

Auteur

Lenneke Arts