Welke competenties moet een startende ondernemer hebben?

Hoe ondernemend ben jij?

Welke competenties

Iedereen kan een bedrijf beginnen, maar wat heb je nodig om dat ook góed te doen? Check of jij de competenties hebt om je beginnende onderneming succesvol te maken aan de hand van criteria die zijn verzameld uit diverse onderzoeken.

'Zie kansen in je eigen tegenslagen' (Steve Jobs), 'Niemand bereikt succes in zijn eentje' (Malcolm Gladwell), 'De waarde van een idee ligt in het gebruik ervan' (Thomas Edison), 'De sleutel naar een briljante reputatie is door briljant zíjn, niet door te doen alsof' (Seth Godin) en 'Een startup runnen is als constant in je gezicht geslagen worden, maar werken voor een groot bedrijf is als constant vechten voor je leven' (Paul Graham): allemaal wijsheden van topondernemers over het ondernemerschap die vertaalbaar zijn naar kwaliteiten die jij nodig hebt. Lef, fantasie, enthousiasme en doorzettingsvermogen: heb jij die eigenschappen in je?

Onderzoek naar dé ideale ondernemer

Behalve topondernemers, zijn ook verschillende onderzoekers in de ideale eigenschappen van succesondernemers in spe gedoken. Zo beschrijven onder meer de Koninklijke Universiteit Leuven, Mind Challenge en Jong Ondernemen dé competenties van ondernemers. Mind Challenge is een test waarbij ondernemers worden getest op 120 competenties die nodig zijn om goed te kunnen functioneren als commerciële ondernemer. Ook de stichting Jong Ondernemen heeft zich verdiept in dingen die je onder de knie moet hebben, wil je (jonge) bedrijf kans van slagen hebben.

Welke eigenschappen moet je hebben?

Op basis van de bevindingen van deze onderzoekers, hebben wij een selectie gemaakt van de comptenties die een startende ondernemer moet hebben. Dus, welke eigenschappen moet je volgens ons hebben, wil je de weg naar succesvol ondernemerschap kunnen bewandelen?

1. (Bewust) risico's nemen

Een ondernemer moet risico's durven nemen. Als je je idee lanceert, een prijs bepaalt of een commercieel gesprek voert, kun je dat nooit vollédig onderbouwd doen. Je loopt altijd het risico op negatieve terugkoppeling. Dat is spannend en uitdagend, maar kan ook slecht aflopen.

Neem risico's niet om het risico nemen, doe het bewust: bereken van tevoren wat het betekent als een klant níet ingaat op jouw idee of prijs, waardoor je je plan moet heroverwegen. Doe je dat goed, dan blijft risico nemen je iets opleveren en helpt het je bedrijf verder. 

2. Doorzettingsvermogen hebben 

Ben jij iemand die verder werkt, óók als het even tegenzit? Maak je altijd af waar je aan begint, ondanks de risico's? Om (succesvolle) ondernemer te kunnen worden, heb je doorzettingsvermogen nodig. Je moet veel van jezelf kunnen eisen, je goed kunnen concentreren, een helder doel voor ogen hebben en dat ook willen bereiken.

3. Creatief zijn

Je hebt creativiteit nodig om je idee op zo'n manier uit te bouwen dat het leidt tot een prachtbedrijf. Kun je vérder en out of the box denken? Heb je het in je om ideeën te voorzien van een extra laag, die voor dat yes-gevoel zorgt? Dan zit het met jouw creativiteit waarschijnlijk wel goed. Je zult het nodig hebben, ook om anderen te kunnen overtuigen van je plannen.

4. Overtuigingskracht

Klopt jouw argumentatie altijd en weet je anderen daarmee ook te overtuigen? Oftewel: ben je in staat producten en ideeën te verkopen en anderen daarbij te enthousiasmeren? Het is belangrijk dat je duidelijk kunt maken wat je wil en waarom, en daarbij vertrouwen kunt scheppen. Voor dat laatste heb je ook empathisch vermogen nodig. Dan kun je mensen goed inschatten en ben je tijdens een (verkoop)gesprek in staat snel te achterhalen wat de behoeften van je klant zijn. 

5. Resultaatgericht werken

Houd bij het ondernemen strak voor ogen welke resultaten je wil behalen en handel daar ook naar. Maak snel beslissingen en verzand niet in details. Houd altijd de grote lijnen in de gaten en de conclusie die daaraan verbonden is. Als je personeel in dienst hebt, heb je deze competentie ook nodig: je moet resultaatgericht kunnen leidinggeven. Wees helder richting je personeel over wat je van hen verwacht. Welke verantwoordelijkheden liggen bij hen, welke resultaten moeten ze behalen? Als ze dat helder hebben, mogen ze de details zelf invullen.

6. Financiën helder hebben

Denk jij goed na over budget en winst en over de middelen die voorhanden zijn, zoals geld, tijd, kennis en hulp? Belangrijk hierbij is dat je die middelen ook goed weet te gebruiken, om de beste resultaten te behalen. Neem geen ondoordachte beslissingen over geld, verspil geen geld en ken de oorzaken van winst en verlies.  

Bronnen: Jong Ondernemen, Mindchallenge, Topstarter (één), startupquote.com

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Lenneke Arts