Geef mensen met 'een rugzakje' een kans in je bedrijf!

Column | Iedereen is nodig in nieuwe werkelijkheid

30 november 2018

Voor een evenement dat ik organiseer moet catering op locatie worden ingehuurd. Na een belronde blijkt het dichtstbijzijnde restaurant toevallig ook catering te verzorgen. Op de dag van het evenement blijkt dat het restaurant mensen met een ‘rugzakje’ de kans biedt om te werken, iets wat veel meer ondernemers zouden moeten doen.

Whitepaper Flexibele arbeidscontracten

We kunnen het ons immers niet veroorloven om mensen die op hun manier ook een bijdrage kunnen leveren aan de samenleving en economie, aan de kant te laten staan.

Mensen opleiden voor horeca

De contactpersoon van het restaurant, Jeanine, heeft twee vriendelijke, jonge vrouwen bij zich. Ze gaan aan de slag om alles gereed te maken voor de komst van de gasten. Jeanine vertelt dat Charlene en Deborah in het restaurant werken en worden opgeleid tot gastvrouw. Het restaurant, The Colour Kitchen in Utrecht, is enkele jaren geleden opgezet. In deze commerciële en professionele horecaomgeving krijgen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans om te werken. Zij worden opgeleid en begeleid naar een baan in de horeca (in de keuken of bediening) of vervolgopleiding. Ook Amsterdam heeft een vestiging en verder worden door The Colour Kitchen bedrijfsrestaurants gerund in bedrijfsverzamelgebouwen en zorginstellingen in Breda, Gouda, Alkmaar en Utrecht.     

Job carving: uitgaan van iemands kwaliteiten

Het evenement verloopt vlekkeloos en de gasten maken complimenten bij hun vertrek over de catering en de bediening. Deborah en Charlene ruimen de glazen op en pakken die met de andere spullen in. Ze worden opgehaald door Jeanine. Medewerkers van een verhuurbedrijf dragen de tafels en stoelen weg. De locatie moet in oude staat worden teruggebracht, dus ik wacht terwijl ze de partytent afbreken. Tijdens het wachten overdenk ik de dag. Vandaag heb ik een nieuw woord geleerd: job carving. Dan wordt uitgegaan van iemands kwaliteiten en worden daarop de functie en het werkproces ingericht, zodat ook mensen ‘met een rugzakje’ een kans krijgen op de arbeidsmarkt en niet aan de zijlijn blijven staan.

Crisisdenken loslaten

Bedrijven als The Colour Kitchen zijn altijd op zoek naar horecabedrijven: voor stageplaatsen en om de leerlingen door te laten stromen naar een arbeidsplaats. Maar veel horecabedrijven maken momenteel een zware tijd door en hebben moeite het hoofd boven water te houden, waardoor ze 'nu even' geen plek hebben. Laten we nou eens met z’n allen het crisisdenken loslaten. In de goede tijden die achter ons liggen konden we het ons misschien veroorloven om mensen ‘met een rugzakje’ aan de kant te laten staan. Maar in de permanente nieuwe werkelijkheid (een term die ik onlangs las in het commentaar van de hoofdredacteur van marketingvakblad Adformatie) gaat dat niet meer. We hebben iedereen nodig die een bijdrage kan leveren aan de samenleving en om de economie uit het slop te trekken. Of het nu gebeurt vanuit maatschappelijke betrokkenheid of vanuit bedrijfeconomische redenen: alle hens aan dek.

Auteur

Jane Kalka