Vieze werkplek verhoogt ziekteverzuim

Hoe schoner je kantoor, hoe minder zieke werknemers

06 september 2013

Deurknoppen, toetsenborden, schakelaars, telefoons en toiletruimten: allemaal bronnen van bacteriën en virussen. Houd je ze niet goed schoon, dan is de kans op een griepuitbraak groter.

Mijn werknemer meldt zich ziek, en nu?

Dat blijkt uit onderzoek van het Kenniscentrum Infectieziekten en Arbeid (KIZA).

Vieze tapijten en schakelaars

De onderzoekers hebben tijdens griepuitbraken virussen en bacteriën gevonden op deurknoppen, toetsenborden, schakelaars, telefoons en in toiletruimtes. Ook tapijten en liftknoppen kunnen volgens het KIZA dienen als bron voor de overdracht van virussen. Het advies luidt dan ook om oppervlakken als deurknoppen, kantinetafels en bureaus goed schoon te (laten) maken.

Verhoogd risico op ziekte

Vooral personeel met een lagere weerstand door geneesmiddelen, ouderdom en de toename van het aantal chronische ziekten loopt een verhoogd risico om ziek te worden.

Instructie voor schoonmakers

Zorg dus dat je schoonmakers voldoende tijd hebben om alle ruimtes goed schoon te maken. En wijs je personeel op het belang van een goede handhygiëne. Daarmee verklein je het risico op de uitbraak van infecties en daarmee het ziekteverzuim.

Arbodienst

Vergeet niet: jij als werkgever bent verantwoordelijk voor de hygiëne op de werkvloer. Krijg je het niet op orde? Schakel de arbodienst in. Een arbeidshygiënist kan de blootstelling aan virussen en bacteriën in kaart brengen en een bedrijfsarts kan de gezondheidseffecten beoordelen.

Bronnen: KIZA en ArboRendement

Auteur

Lenneke Arts