"Maak tijd vrij om mobiel werken bij personeel te laten landen"

Interview Sam van Buuren, oprichter nederlandwerktonline.nl

30 november 2018

Een op de drie werknemers werkt regelmatig thuis. Zo blijkt uit de laatste cijfers van CBS en TNO. ‘Houd rekening met een cultuuruitdaging’, zegt Sam van Buuren, oprichter van nederlandwerktonline.nl.

Bijna één op de vijf werknemers kan zelf de werktijden bepalen. Van hen werkt bovendien ruim de helft – één op de tien werknemers – minstens één uur per week thuis. Het gaat hoofdzakelijk om werknemers bij IT-bedrijven en de financiële en zakelijke dienstverlening.

Tabel 1. Aantal thuiswerkende ondernemers

Het Nieuwe Werken kent veel voorvechters, maar er zijn er maar weinig met zoveel ervaring en deskundigheid als Sam van Buuren. Van Buuren is de oprichter van nederlandwerktonline.nl en begeleidt al vijf jaar lang bedrijven, maar ook (overheids)instellingen bij het verbeteren van hun online communicatie en samenwerking.    

Dat de opkomst van Het Nieuwe Werken samenviel met de kredietcrisis is voor sommige bedrijven een blessing in disguise geweest. Van Buuren: “Bedrijven besparen op loonkosten en gaan met minder mensen hetzelfde werk doen. Ondernemers huren freelancers en zzp’ers in, terwijl daarnaast het eigen personeel meer thuis gaat werken. Alleen e-mail voldoet dan niet meer als communicatiemiddel. Wij leveren online, sociale werkomgevingen voor dat soort situaties.”

Valkuilen

Volgens het CBS wordt er gemiddeld zes uur per week thuis gewerkt. Van Buuren waarschuwt werkgevers voor een aantal valkuilen. “De agenda is vaak een knelpunt. Technisch gesproken kunnen wij in twee weken klaar zijn met het omzetten naar online samenwerken, maar een werkgever moet daarna eigenlijk ook nog tijd vrij maken om het in te voeren. Het personeel moet er natuurlijk wel even mee leren werken. Die tijd is er meestal niet.”

“Werkgevers krijgen met een cultuuruitdaging te maken doordat mensen minder vaak op kantoor zijn”, zegt Van Buuren. Er vinden geen ontmoetingen meer plaats bij de koffieautomaat, mensen zijn daardoor minder goed op de hoogte. Van Buuren adviseert die gesprekken online 'na te bootsen'. "Dat kan bijvoorbeeld met behulp van gratis oplossingen als Facebook of Google+, waarin je een gesloten bedrijfsgroep kunt aanmaken zodat mensen weer contact met elkaar onderhouden. Zet de conversatie online. Die techniek alleen doet niets. Daar moet je als werkgever wel wat voor doen. Je moet er natuurlijk wel een doel mee voor ogen hebben.”

Mobiele apparaten en veiligheid In de dagelijkse praktijk constateert Van Buuren nog wel eens dat werkgevers het kostenvoordeel van mobiele apparatuur meestal onderkennen, maar er niet altijd rekening mee houden of bedrijfsapplicaties wel voor elk platform geschikt zijn (“Alleen een iPhone-app is nogal beperkt”).

Wat veiligheid betreft, raadt Van Buuren het sterk af om 'alles op een laptop' te hebben, net zo goed als 'alles op een server' ook niet handig is. En nu praktisch alle diensten online beschikbaar zijn, hoeft dat ook niet meer. “Wanneer je in de cloud werkt, heb je in principe genoeg aan een wachtwoord voor je laptop en een wachtwoord om online te werken. Dat is heel wat veiliger dan een eigen server, waarvan niet altijd een back-up wordt gedraaid.”

Personeelsevent

Van Buuren is ervan overtuigd dat werkgevers niet om HNW heen kunnen. “Je isoleert jezelf als je niet openstaat voor nieuwe ontwikkelingen. Je loopt het risico op een eiland terecht te komen. De oprichter van nederlandwerktonline.nl heeft ook nog een waardevolle suggestie voor werkgevers: besteed het geld dat je bespaart op IT aan je mensen. “Houd een extra personeelsevent, dat brengt de mensen ook weer dichter bij elkaar.”

Auteur

Flip Schultz