"Het ziekteverzuim is bij ons echt extreem laag"

Ondernemer in beeld | Thomas Tolenaar

07 maart 2014

Wat begon als afstudeerproject is nu, negen jaar later, een bedrijf met 25 werknemers. Hoe groter Inpromo BV werd, hoe meer eigenaren Thomas Tolenaar en Bart-Jan Ligtenstein zich bezig gingen houden met de duurzame inzetbaarheid van hun werknemers. “We zorgen dat ze zich kunnen ontwikkelen en stimuleren een gezonde levensstijl op verschillende manieren. Inmiddels is dit verankerd in het DNA van ons bedrijf”, vertelt Thomas.

Ondernemers: Thomas Tolenaar en Bart-Jan Ligtenstein

Bedrijfsnaam: Inpromo BV

Product/dienst: Productie van reclame- en marketingmaterialen

Opgericht: 2005

Bedrijfsvorm: BV

Aantal medewerkers: 25

Gemiddelde leeftijd medewerkers: 29

“Onze werknemers krijgen de kans om met ideeën te komen en deze zelf te ontplooien. Wij vinden dat ze alles met ons moeten kunnen bespreken en geven daar voorzetjes voor. Zo hangt er een groot bord in de kantine waar we stellingen op schrijven en waar iedereen op kan reageren. Deze stellingen zetten we ook op de WhatsAppgroep van ons bedrijf en geven onze werknemers zo een platform om hun ideeën met ons te delen.”

Teamspirit

Op deze manier willen Thomas en Bart-Jan ervoor zorgen dat hun personeel zich betrokken voelt. “We merken dat deze werkwijze echt veel doet voor de teamspirit. Iedereen heeft invloed op het eindresultaat en de weg er naartoe. En dat niet alleen, er komen ook mooie initiatieven uit voort. Zo heeft dit geleid tot een slimmere verwerking van onze afvalstroom. We maken nu pakketjes van overgebleven materiaal en geven die aan kinderen op scholen, zodat ze ermee kunnen knutselen. Een topidee van een van onze werknemers.”  

Fit-test

Het bedrijf doet er veel aan om het personeel gezond te houden en dat werpt zijn vruchten af. “Het ziekteverzuim is bij ons echt extreem laag. We stimuleren ons personeel om te sporten. Ons bedrijf verzorgt vaak promotiemateriaal voor grote sportevenementen en we moedigen onze werknemers aan om daar zelf aan deel te nemen als de gelegenheid dat toelaat. Wanneer mensen zich naast het werk met sport bezig willen houden geven we daar alle ruimte voor. Een van onze jongens is bijvoorbeeld een fanatiek amateur-mountainbiker. Onlangs presteerde hij bij een fit-test beter dan professionals. Daar zijn we enorm trots op.”

Komkommertje

Om het personeel gezonder te laten eten is de droppot op het kantoor van Inpromo een aantal jaar geleden vervangen voor een fruitschaal en tijdens de lunch staan er groenten op tafel. “Bij ons vind je geen vette hap, we vinden het belangrijk dat ons personeel gezond eet. We willen ze dan ook stimuleren toch even een komkommertje mee te pakken bij de lunch. Overigens slaat dit niet alleen aan bij onze werknemers, maar ook bij onze klanten. Het komt regelmatig voor dat een klant even langskomt om een banaan of appeltje op te halen.”

Blijven groeien

Inpromo wil niet alleen gezonde en betrokken werknemers, maar ook werknemers die blijven groeien. “We laten ze geregeld trainingen en cursussen volgen zodat ze zich kunnen blijven ontwikkelen. Iedereen kan zich zo verdiepen binnen zijn eigen expertisegebied. In de toekomst willen we ook zorgen voor meer gezamenlijke trainingen. Deze worden niet verplicht gesteld, maar iedereen moet het gevoel krijgen dat ze hier aan mee kunnen doen.”

Vitaliteit

Volgens Thomas is er niet slechts één ‘key to succes’, maar moet je als ondernemer vooral doen wat goed voelt en wat bij jouw bedrijf en werknemers past. “Bedenk dat je personeel bijna meer tijd doorbrengt op het werk dan thuis. Totale teambuilding is een cruciaal onderdeel van de vitaliteit van je bedrijf en je werknemers.”

Auteur

Nerina Vilchez