Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) staat voor het als bedrijf verantwoordelijkheid dragen voor milieu en maatschappij. Maar wat is MVO beleid en hoe pas je het toe binnen jouw organisatie?

Wat is MVO?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wil zeggen dat je bij het runnen van je bedrijf probeert een balans te vinden tussen mens, planeet en winst maken. Zo kun je bijvoorbeeld rekening houden met het milieu door duurzame, energiezuinige apparaten te kopen.
Daarnaast helpt het om zoveel mogelijk gebruik te maken van eerlijke ketens. Hoeveel van het bedrag dat je betaalt komt bij de producent vandaan en hoeveel blijft hangen bij een tussenpersoon?
Je MVO beleid heeft onder andere betrekking op je energieverbruik, HRM, inkoop, verkoop en communicatie.
Waarom stel je een MVO beleid op?
Steeds meer bedrijf starten met het toepassen een MVO beleid, dit heeft namelijk voordelen voor je onderneming:
Er is steeds meer vraag naar duurzame producten, door hierop in te spelen boor je een extra markt aan.
Door gebruik te maken van duurzame producten, kun je geld besparen. Deze gaan namelijk minder snel kapot.
Wanneer je investeert in je medewerkers, voelen zij zich meer gezien en betrokken. Dit kan een positief effect geven op de productiviteit.
Uiteindelijk kan een goed uitgevoerd MVO beleid leiden tot een beter imago.
Voorbeelden van MVO beleid
Wanneer je als organisatie een MVO beleid gaat opstellen is het belangrijk om eerst een stip op de horizon te zetten. Wat zou je willen bereiken in de komende vijf jaar? Hier ga je naartoe werken. Vervolgens breng je een aantal thema’s in kaart die jij voor jouw bedrijf belangrijk vinden. Denk bijvoorbeeld aan:
Diversiteit in het personeelsbestand
Eerlijke ketens
MVO doelstellingen formuleren
Formuleer voor elk thema een doelstelling, zoals: 50 procent vrouwen in het MT of Fairtrade koffie in alle automaten. Deze doelstellingen zullen binnen elk bedrijf weer anders zijn. Maak vervolgens een stappenplan hoe je elk van deze doelen kunt gaan behalen.
Probeer wel realistisch te zijn, is het doel binnen de aangegeven periode haalbaar? Het helpt hierbij om met kleine subdoelen te werken. Vergeet niet om regelmatig te evalueren, zo zie je of je op de juiste weg bent.
Wetgeving rondom MVO
Veel van de uitgangspunten van MVO zijn terug te vinden in Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dit is een Europese richtlijn die sinds 2024 gefaseerd wordt uitgevoerd en bedrijven verplicht om in hun jaarverslag te rapporteren over hun impact op mens en milieu, én de impact die sociale en ecologische ontwikkelingen (kunnen gaan) hebben op hun bedrijf. Ondanks dat het mkb zelf nog niet aan de rapportageverplichting hoeft te voldoen, heeft de CSRD-richtlijn gevolgen voor het mkb.
Lees ook: Wat betekent CSRD voor het mkb?