Nieuwe klanten door ‘goed te doen’

Starten met maatschappelijk verantwoord ondernemen

23 november 2018

Klinkt dit bekend? Je wilt iets goeds doen voor de samenleving, maar weet niet precies wat. Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO) lijkt soms moeilijk, maar dat hoeft niet. Ook kost het je geen bakken met geld. Wij zetten op een rij hoe jij makkelijk kunt starten met maatschappelijk betrokken ondernemen.

Energiebesparende maatregelen 2019

Maatschappelijke verantwoordelijkheid wordt voor ondernemers in Nederland steeds belangrijker. Zo blijkt uit onderzoek van MVO Nederland dat acht van de tien bedrijven vindt dat zij een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Ook verwacht de overheid en je klant vaker dat je iets doet aan maatschappelijk verantwoord of zelfs maatschappelijk betrokken ondernemen.

Nu willen veel ondernemers wel iets of meer doen met mbo, maar zien ze daar niet genoeg mogelijkheden voor of denken ze dat het een kostbare aangelegenheid is. Daarom zetten we op een rij hoe jij makkelijk met deze vorm van ondernemen begint. 

Kleinschalig

Begin met een eerste stap. Er zijn verschillende kleinschalige manieren om meer maatschappelijk verantwoord bezig te zijn:

  • Je energieverbruik terugdringen en verantwoord met energie omgaan.

  • Gebruik je laptops en desktops zuiniger.

  • Je eigen sportclub sponsoren of kinderactiviteiten in je buurt ondersteunen.

  • Doneer, in plaats van geld, iets dat past bij je core-business, je eigen product of dienst.

Dat kan bijvoorbeeld via het concept dat ondernemer Viviane van de Bichelaer bedacht: Goedmarkt. Hier kun je als ondernemers producten en diensten doneren, zoals een vergaderarrangement, een autokeuring, een uurtje coaching en noem maar op. De opbrengsten uit Goedmarkt gaan via het Oranje Fonds en Natuurmonumenten naar natuurprojecten en projecten voor kwetsbare groeperingen in Nederland. 

“Viviane van de Bichelaer, oprichter en directeur van Goedmarkt legt in ons MKBradiocafe uit waarom: “Ik werk al lang in de goede doelen wereld en zie de laatste jaren dat het vooral voor de minder bekende projecten steeds moeilijker wordt om financiële middelen te verkrijgen. Aan de andere kant zie je dat veel bedrijven vanuit hun ondernemershart iets goeds willen doen voor de samenleving, maar vooral bezig zijn om hun eigen broek op te houden. Ze trekken zich wel degelijk iets aan van de maatschappij. Ook omdat 83 procent van de Nederlanders verwacht dat het bedrijfsleven een maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt. Maar hoe doe je dat dan?”

Van de Bichelaer wist: ‘het moet helemaal anders’. “Hoe zorg je dat een ondernemer het leuk vindt om iets goeds te doen en het de goede doelen geld oplevert,” vroeg ze zichzelf af. “Door Goedmarkt kunnen ondernemers online producten en diensten doneren in plaats van geld én nieuwe klanten vinden. Zo was er bijvoorbeeld een bakker die een taart doneerde via Goedmarkt. Toen de klant deze gekochte taart in de winkel ophaalde, ontstond er een heel leuk gesprek. Een week later had de klant een familiefeest en bestelde tien taarten bij de bakker. Het lijkt misschien iets heel kleins, maar het is toch een win-winsituatie voor de ondernemer. Je doet iets goeds voor een ander, werft nieuwe klanten, versterkt je marketingpositie, je kunt nieuwe producten en diensten testen en je netwerk en naamsbekendheid op een sympathieke manier vergroten.” 

Auteur

Laura Wennekes