Succesvol zaken doen in België

MKB-Nederland en TNT Express publiceren business guide België

15 mei 2019

Buurland België is bij uitstek het land om succesvol zaken mee te doen. Het ligt vlakbij. Nederlanders komen er graag en veel, voelen zich al snel thuis. Ook op zakelijk gebied vinden we elkaar goed, zo tonen de cijfers aan. Maar er liggen nog veel meer kansen voor Nederlandse mkb-ondernemers.

Business Guide België

E-book Eerste hulp bij Groeien

Brand New Day

MKB-Nederland lanceert daarom vandaag in samenwerking met haar kennispartner TNT Express de business guide België. Na het lezen van deze praktische gids van nog geen honderd pagina’s zijn mkb-ondernemers helemaal op de hoogte van het potentieel van onze zuiderbuur.

Op één na grootste handelspartner

België is onze op één na grootste handelspartner (na Duitsland). Andersom staat Nederland op de derde plaats van de top exportlanden en qua import op de eerste plaats, zo heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek becijferd. “Er wordt dus volop zaken gedaan over de grens” stelt Willem Prinsen, managing director TNT Express Benelux. “Maar de markt is nog lang niet verzadigd. Een interessante sector bijvoorbeeld is de bouw.” Leendert-Jan Visser directeur van MKB-Nederland vult aan: “Die is hoofdzakelijk in privéhanden en heeft daardoor niet zo geleden onder de crisis als de Nederlandse. Durf ook verder te kijken dan het vertrouwde Vlaanderen, is mijn advies. Wallonië is in opkomst!”

Exporteurs maken goede kans

Met deze business guide willen MKB-Nederland en TNT Express gezamenlijk ondernemers ondersteunen bij het internationaal vermarkten van hun product. Export kan een belangrijke aanjager zijn van de groei van ondernemingen. Juist exporteurs maken een goede kans, weet Nederlands ambassadeur in Brussel Henne Schuwer. “Loonkosten in België zijn hoger dan in Nederland. Maar dat is alleen maar voordelig: onze producten zijn daardoor vaak goedkoper. Dus zolang je in Nederland produceert en de distributie van daaruit doet zonder erg hoge transportkosten, ben je zeer concurrerend op de Belgische markt.”

België is geen Nederland

De business guide België geeft ondernemers goede ingangen hoe de Belgische markt te betreden. Ze moeten zeker niet de vergissing maken dat zaken doen in België te vergelijken is met Nederland. Het is toch echt het buitenland. Ondernemen in België verschilt om te beginnen al door de staatsstructuur met een nationale regering, drie gewesten en dito gemeenschappen. Brussel is uniek door de status als Europese hoofdstad. Vlaams is bovendien géén Nederlands. 

Goede voorbereiding

Goed voorbereid de Belgische markt op gaan (zoals altijd belangrijk bij het internationaal zakendoen) is dus echt noodzakelijk. De ervaringsverhalen van mkb’ers die de stap al hebben gezet zullen daar zeker ook bij helpen. Zakendoen in België is investeren in een lange termijnrelatie en een persoonlijke relatie. Dat vraagt om geduld en vertrouwen. De ondernemers die aan het woord komen in de gids bevestigen dit beeld. Zoals Bert Dommerholt van Dovideq Medical: “Belgen kijken toch wat meer de kat uit de boom. Ze willen je eerst leren kennen voordat ze met je in zee gaan. Zonder etentje of drankje worden er geen zaken gedaan.”

Verover nieuwe markten

De Business Guide België is onderdeel van de campagne Verover Nieuwe Markten die MKB-Nederland in samenwerking met haar kennispartner TNT Express heeft ontwikkeld. De campagne sluit aan bij de belangrijkste behoeften van mkb-ondernemers: hoe kom ik aan de juiste contacten, waar vind ik de juiste informatie en hoe en waar kan ik mijn bedrijf in het buitenland positioneren zodat ook buitenlandse ondernemers mij weten te vinden? Naast de business guide België verschenen er eerder business guides Duitsland, Polen, Turkije en Brazilië. Onderdeel van de campagne is ook de MKB Export Award, een prijs voor ondernemers met internationale ambities. 

Auteur

Patty Sjerps