Incassobureau inschakelen?

Interview Aziz Al-Harazi | Incassoplatform Payt

25 februari 2020

Te laat of niet betaald krijgen. Het is een groot probleem in Nederland. Jaarlijks kost dit het bedrijfsleven zo'n 10 miljard euro, berekende ING. Hoe kun je vechten tegen wanbetalers? Een incassobureau inschakelen? 'Zo eng hoeft het niet te zijn', weet Aziz Al-Harazi.

Al-Harazi vond dat er meer keuze moest zijn voor ondernemers in de wereld van traditionele incassobureaus. Daarom heeft hij anderhalf jaar geleden samen met zijn compagnon Merijn Stapert incassoplatform Payt opgezet. Een van de dingen waarin Payt zich volgens hem onderscheidt is dat je als schuldeiser de regie volledig zelf in handen hebt. Je hebt altijd inzicht en invloed op het incassotraject. Daarnaast bepaal je welke communicatiemiddelen er gebruikt worden en kun je het traject altijd stoppen of pauzeren.”

Relatiebeheer

“Ik had een accountantskantoor en merkte dat het niet altijd gewenst is om een incassobureau in te schakelen. Die gaat dan met jouw klant communiceren op een manier die misschien wel helemaal niet bij jou past”, vertelt Aziz. “Juist voor accountants is relatiebeheer heel belangrijk. Je bent een vertrouwenspersoon voor je klant en je ziet precies waarom ze jou niet kunnen betalen. Maar je hebt wel je geld nodig. Het voelt dan dubbel om een incassotraject te starten en je klant nog meer op kosten te jagen. Ik vond het heel belangrijk dat dat op een goede manier werd aangepakt.”

No cure no pay

In tegenstelling tot traditionele incassobureaus werkt Payt niet op een ‘no cure no pay’ basis. “Je betaalt 20 euro per incassotraject en de incassokosten mag je zelf houden.” Kennis van incassotrajecten hoeven mensen die Payt gebruiken niet te hebben, vertelt Aziz. “Binnen twee minuten heb je een account aangemaakt en de rest wijst zichzelf.”

Zelfs schuldenaars onder de indruk

Het bedrijf bestaat nu anderhalf jaar en bedient inmiddels bijna 3.500 klanten. “Veel ondernemers komen in de problemen doordat hun eigen klanten niet betalen. Het is zonde als bedrijven failliet zouden gaan, terwijl er gewoon goede oplossingen zijn", weet Aziz, die in de praktijk een opvallend fenomeen ziet: "Wat we veel zien is dat schuldenaren uiteindelijk zelf schuldeiser worden bij Payt om hun eigen facturen betaald te krijgen. Dit zegt iets over hoe wij werken."