‘De klant bepaalt invulling van werkplekconcept’

Work2Connect in één keer goed dankzij marktonderzoek
Eddy Gijssel had al eens met succes een onderneming opgericht toen hij deze zomer het idee kreeg voor een nieuw flexwerkplek-concept voor zzp’ers. Work2Connect verkeert nu in de oprichtingsfase. Binnenkort start een marktonderzoek. “Met mijn vorige onderneming heb ik dat niet gedaan,” vertelt de Bredase ondernemer. “Dat heeft mij het nodige leergeld gekost.”
Bouwen aan je netwerk?
Klik hier
Voeg je profiel gratis toe!
Join!
Meer over marktonderzoek?
Klik hier
Lees het hoofdstuk in ons e-book over een bedrijf starten
Naar MijnMKB
Meer over starten?
Klik hier
Download het whitepaper!
Naar MijnMKB
Kun je vertellen waarom marktonderzoek zo belangrijk is?
Ik ben als zzp’er onder de naam De Telecom Adviseur gestart, later kwamen daar adviezen op het gebied van IT, cloud, netwerken en connectiviteit bij. Inmiddels brengen we onder de vlag van Fortado binnen een franchiseformule een volledig palet van adviesdiensten. Bij de oprichting van Fortado heb ik geen marktonderzoek gedaan. We hebben onze strategie vervolgens meerdere keren moeten bijstellen om optimaal te kunnen inspelen op de wensen van onze klanten.  Met Work2Connect willen we ons werkplekconcept in één keer goed gaan neerzetten.”
 
Wat was de aanleiding om met je nieuwe onderneming te beginnen?
“Ik ben zoals gezegd ooit begonnen als zzp’er en weet dus dat thuiswerken heel fijn kan zijn, alleen niet altijd. Denk aan het rumoer door de werkster of in- en uitlopende kinderen. Je kunt dan even bij Van der Valk gaan zitten, maar ook daar kun je niet echt rustig werken en je betaalt een hoge prijs voor de koffie en broodjes. Thuis werken gaat eigenlijk alleen als je een rustige plek hebt waar je mensen kunt ontvangen en je de juiste IT- en telecomvoorzieningen hebt; een conferentiegesprek kunt opzetten of kunt videovergaderen. Work2Connect voorziet hierin: een glasvezelverbinding, kopieerapparaten, de juiste IT- en telecom. Maar ook in koffie en eventueel secretariële ondersteuning.”
 
Is het dienstenpakket van Work2Connect het resultaat van marktonderzoek?
“We hebben hier zelf natuurlijk diverse ideeën over. Hoe we het straks echt gaan inrichten is inderdaad afhankelijk van de uitkomsten van ons onderzoek. Neem het idee van die secretariële ondersteuning, dat staat nog niet vast. Ook proberen we er via marktonderzoek achter te komen of zzp’ers behoefte hebben aan gezamenlijke inkoop van bijvoorbeeld IT-apparatuur en andere spullen. We hebben veel ideeën, maar onderzoek zal uitwijzen of we op het juiste spoor zitten. Vast staat dat we ons puur op zzp’ers zullen richten en niet op mobiele managers. Ik wil echt een sfeer van ondernemers onder elkaar. Het gaat dus verder dan het gebruikelijke aanbod zoals van Seats2Meet en Regus.”
 
Hoe pak je dat marktonderzoek precies aan?
“Via internet heb je diverse tools. Wij gebruiken www.survio.com en leggen onze potentiële doelgroep een lijst van 40 vragen voor. We hebben een adressenbestand gekocht met alle zzp’ers in het hogere segment. Dus niet de schilder en de tegelzetter, maar mensen met activiteiten en een achtergrond op hbo- of academisch niveau. Per vestigingsplek willen we duizend mensen benaderen, die we vervolgens vier weken de tijd geven om de vragenlijst in te vullen. Op basis van hun antwoorden bepalen we per locatie hoe we het pallet aan diensten gaan invullen. Uiteraard zorgen we daarbij voor de nodige flexibiliteit, zodat we in de toekomst kleine nuances in het model kunnen aanbrengen.”
 
Wat zijn de belangrijkste overeenkomsten en verschillen tussen Fortado en Work2Connect?
“Waar het succes bij Fortado sterk afhankelijk is van de kennis, inzet en attitude van de franchisenemer, is dat bij Work2Connect minder nadrukkelijk het geval. Daar moet vooral het concept kloppen: locatie, inrichting, voorzieningen en sfeer. Dat verklaart het grotere belang van marktonderzoek.”
 
Heb je voor Work2Connect een ondernemersplan?
“Ik ben niet iemand van dikke boekwerken vol gedetailleerde plannen. Ik ga vooral uit van de businesscase op basis van een spreadsheet met de nodige variabelen. Voor de nieuwe onderneming pas ik het zogeheten Business Model Canvas toe. Daarbij krijg je inzicht in de onderdelen die binnen het businessmodel een rol spelen en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Een geweldig instrument, dat ik ook binnen Fortado ga gebruiken.”
 
Wat verwacht je als ondernemer van de toekomst?
“Ondernemerschap wordt steeds belangrijker voor iedereen. Traditionele grote organisaties zullen namelijk uiteindelijk uiteen vallen. Succesvolle bedrijven van de toekomst worden gevormd door genetwerkte, ondernemende individuen en partners binnen ecosystemen. We gaan steeds meer toe naar een netwerkmaatschappij. Met Work2Connect spelen we in op die trend.”
 
Heb je nog tips en aanbevelingen voor collega-ondernemers?
“Ken je het boek ‘Beslist gelukkiger’ van Maja Storch? Dat gaat over de balans tussen verstand en gevoel bij het nemen van belangrijke beslissingen. Je buikgevoel stuurt je daarbij vooruit en je verstand voorkomt dat je de verkeerde keuzes maakt. Als ondernemer neem je voortdurend beslissingen, dus die balans is belangrijk om succesvol te zijn. Verder moet je kunnen visualiseren. Pas dan kun je de route uitzetten en je doelen realiseren.”

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten