Bedrijfsplan maken? There's an app for that!

Met de Gooozle Innovatie Roadmap kun je het zelf

19 januari 2015

Een bedrijfsplan of -analyse helpt je te ontdekken hoe je jouw bedrijf kunt vernieuwen. Misschien kun je andere markten bedienen, nieuwe producten ontwikkelen of je organisatie efficiënter inrichten. Hoe maak je zo’n plan of analyse? Wil je zelf aan de slag, dan kan de Gooozle Innovatie Roadmap je helpen.

E-book 'Eerste Hulp bij Innovatie'

Whitepaper: Waarom zou ik innoveren?

“Met onze tool analyseer je stapsgewijs je eigen bedrijf,” vertelt mede-oprichter Arthur Wendel. Gooozle-oprichters Wendel, Phidias Jansen en Kevin Martens ontmoetten elkaar tijdens hun werk als bedrijfsconsultants. “We hebben alle drie veel ervaring opgedaan met bedrijfsanalyses en innovatie in de praktijk. We werden ingehuurd door diverse bedrijven, tot wel zelf een gat in de markt ontdekten.”

Goedkoper

Volgens de zakenpartners is een consultant inhuren een flinke investering. “Een bedrijfsanalyse door een professional kost al gauw tienduizenden euro’s,” vertelt Jansen. “Voor kleine ondernemers of starters is dat een grote investering. Juist voor die doelgroep hebben we een goedkopere oplossing bedacht.

‘Binnen 12 uur’

De Gooozle Innovatie Roadmap is een online programma waarmee ondernemers zelf aan de slag kunnen. “Binnen twaalf uur heb je een volledige bedrijfsanalyse. Met deze resultaten krijg je inzicht in je markt, organisatiestructuur en innovatiemogelijkheden,” vertelt Martens. “Daarnaast kun je een uitdraai maken van je financiële situatie. Dit is een complete rapportage waarmee je bijvoorbeeld naar de bank of investeerders kunt.”

Hoe werkt het?

Je voert de bedrijfsanalyse zelf uit, waar en wanneer je wilt. Je logt in en doorloopt negen stappen aan de hand van filmpjes, tips en heldere invulvelden. MKB Servicedesk mocht de web-applicatie testen.

Een paar screenshots van een fictieve casus:

De applicatie ziet er vrij overzichtelijk uit. Je ziet aan de linkerkant continu waar je bent in het proces en via video’s en plaatjes worden de stappen verduidelijkt.

“Als ondernemer ken je je eigen bedrijf, branche en klant het best,” vinden de oprichters van Gooozle. Je vult dus zelf in wie jouw klanten en concurrenten zijn.

Vervolgens helpt de tool je jouw beeld van de klant te toetsen. Je vult adressen in van klanten en zij krijgen een vragenlijst. Aan de hand van die enquête ontdek je of jouw aannames van de doelgroep kloppen. Jansen: “Je doet het zelf, wij leiden het proces in goede banen. Je hoeft bijvoorbeeld niet zelf een vragenlijst te verzinnen.”

Uiteindelijk krijg je een uitgebreide rapportage over jouw financiële situatie, organisatie, doelgroep, branche en mogelijkheden voor de toekomst. 

Helder en uitgebreid

Onze eerste indruk: een helder hulpmiddel als je zelf aan de slag wilt met je bedrijfsanalyse of ondernemingsplan, maar niet weet hoe. De stappen zijn logisch en je kunt op ieder moment meer uitleg vragen. De eindrapportage is zeer uitgebreid en voorzien van een heldere toelichting. 

Zelf aan de slag

Ondanks dat het een stuk goedkoper is dan een externe consultant, vergt de applicatie wel een investering in tijd. Volgens de eerste tests is het binnen twaalf uur te doen, maar de exacte duur hangt af van de omvang van je bedrijf en je voorkennis. Je moet onthouden dat de tool vooral een handig hulpmiddel is. Het programma vertelt stap voor stap wat je moet doen, maar je moet zelf op zoek naar cijfers en adressen van klanten. 

Bedrijfsresultaten

De tool bundelt je resultaten en berekent benodigde investeringen voor innovaties over meerdere jaren. Je krijgt de berekeningen terug in duidelijke grafieken en tabelen. “Daar kun je goed mee voor de dag komen bij de bank,” aldus Martens. 

Naar de bank

“We zijn ook in gesprek met banken die het product willen aanbieden aan kleine ondernemers,” vertelt Wendel. De Innovatie Roadmap kost normaal 999 euro, maar op dit moment krijgen ondernemers 50 procent introductiekorting. Op 1 januari 2015 gaat de applicatie officieel live.