5 verschillen tussen uitzenden en detacheren

Wat past jouw bedrijf: een uitzendkracht of detacheerder?

werkplek, bureau

Heb je tijdelijk personeel nodig dat je niet zelf in dienst wilt nemen? Dan kun je denken aan uitzenden of detacheren. Met deze vijf verschillen kun je beslissen wat de beste keuze is voor jouw bedrijf.

1. Kort versus lang

Over het algemeen huur je uitzendkrachten in als de werkdruk een korte piek vertoont. Een dag, een week, een seizoen. Detachering is aantrekkelijker als je voor langere tijd extra werk hebt of als je op zoek bent naar personeel dat schaars is. Een detacheringsperiode kan maanden duren, maar ook jaren. Het hoeft niet fulltime te zijn. Er zijn ook constructies mogelijk waarbij je iemand bijvoorbeeld een paar jaar lang één dag in de week inhuurt.

2. Laag versus hoog

Voorheen waren uitzendkrachten altijd lager en middelbaar geschoolde krachten. Die tijd is voorbij; als je wilt, kun je ook hoger opgeleiden op uitzendbasis inhuren. Maar meestal zet je uitzendkrachten toch in voor algemene werkzaamheden. Denk aan productiewerk, secretariële functies of horeca-klussen. Voor dit soort werk is doorgaans geen uitgebreide inwerktijd nodig. Zoek je tijdelijk een specialist, dus een hoogopgeleide kracht met veel kennis en ervaring, dan kom je al gauw uit bij detacheren. Dat kan via een detacheringsbureau, maar ook via een uitzendbureau dat aan detacheren doet. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als je je met je vaste personeel wilt richten op de kerntaken van je bedrijf, en de rest wilt uitbesteden. Detachering komt veel voor in de techniek, de ICT en de financiële wereld. Detacheringsbureaus doen over het algemeen veel moeite om hun mensen continu bij te scholen.

3. Afwachten versus beslissen

Schakel je een uitzendkracht in, dan moet je meestal maar afwachten wie er komt werken. Door de aard van de werkzaamheden zal dit jou waarschijnlijk ook minder uitmaken. Bij detachering is dat een ander verhaal. Je hebt het dan immers over samenwerking voor langere tijd, waarbij er ook een duidelijke vakinhoudelijke en persoonlijke match moet zijn. De meeste detacheringsbureaus laten jou daarom kiezen uit diverse ‘sollicitanten’. Zo kun je zelf beslissen wie er bij je komt werken.

4. Afstand versus betrokkenheid

Het grootste voordeel van de uitzendkracht is dat je op geen enkele manier aan hem vast zit. Wordt hij ziek? Dan heb je binnen een mum van tijd een vervanger. Zit de klus erop? Dan stuur je hem nog dezelfde dag naar huis en ben je van alle verplichtingen verlost. En met hetzelfde gemak huur je een week later weer iemand in voor een volgend project.Die flexibele arbeidsverhouding is in financieel opzicht uiterst prettig, maar heeft ook een nadeel: er is minder onderlinge betrokkenheid. Verwacht van de gemiddelde uitzendkracht daarom geen spraakmakende initiatieven - uitzonderingen daargelaten. In feite is detachering een vorm van uitzenden, maar dan wel met van te voren vastgelegde werkuren en einddatum. Jullie zitten dus meer aan elkaar vast. Dat geeft veel rust, maar er is nóg een voordeel: de ‘werknemer’ zal meer betrokkenheid tonen. Hij brengt bovendien frisse ideeën in waar je vaste personeel misschien niet zo gauw aan denkt. Op die manier kan je bedrijf zich blijven vernieuwen.

5. Prijzig versus de hoofdprijs

Uitzendkrachten inhuren is duurder dan zélf personeel inhuren. Je betaalt immers behalve hun salaris ook voor de bemiddeling van het uitzendbureau. Maar omdat ook het uitzendbureau heel gemakkelijk afscheid kan nemen van deze mensen, zijn die bemiddelingskosten te overzien. Voor detachering betaal je de hoofdprijs. Immers: het detacheringsbureau heeft zijn mensen meestal echt in dienst – vaak tijdelijk, maar soms ook vast. Dat betekent dat zij ook moeten worden betaald als er geen werk voor ze is. Aan dat risico betaal jij als opdrachtgever mee. Daar komt bij dat het bij detachering vaak om hooggeschoold werk gaat. En daar hangt natuurlijk een ander prijskaartje aan dan aan productiewerk. Ook al omdat ook de bijscholing van detacheringspersoneel wordt doorberekend aan jou als opdrachtgever.

Wat vind je van dit artikel?