Moet ik halfjaarcijfers opstellen?

Zo krijg je inzicht in je koers

Het opstellen van halfjaarcijfers is niet verplicht, maar geeft waardevol inzicht in je koers en biedt een degelijke voorbereiding voor de jaarrekening die voor veel ondernemingen wèl verplicht is.

Om transparantie te waarborgen, verplicht de Wet alle besloten vennootschappen, naamloze vennootschappen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen om ieder boekjaar een financieel verslag te deponeren bij de Kamer van Koophandel. Dit financieel verslag bestaat uit een jaarverslag en jaarrekening en moet volledig naar waarheid worden opgesteld. Halfjaarcijfers zijn niet verplicht, maar worden door grote (internationale) bedrijven vaak wel opgesteld om aandeelhouders en investeerders te informeren.

Uitzondering voor micro-ondernemingen

Sinds januari 2016 hoeven micro-ondernemingen - met een balanstotaal van minder dan € 350.000, een omzet van minder dan € 700.000 en minder dan gemiddeld 10 werknemers in een boekjaar - volgens artikel 2:395a uit het Burgerlijk Wetboek geen jaarcijfers meer in te dienen. Dat scheelt een hoop tijd en geld.

Halfjaarcijfers opstellen

Toch is het verstandig om geregeld te checken of je financiële prognose nog klopt, of dat je (flink) moet bijsturen. Maak de balans op om te zien wat er nog aanwezig is in de onderneming. Tel daarvoor alle schulden, goederen, uitstaande rekeningen en dergelijke bij elkaar op. De winst- en verliesrekening geeft vervolgens aan wat er tot dan toe is verdiend en welke kosten er zijn gemaakt.

Toelichting van de cijfers

Wil je het officieel aanpakken, houd dan rekening met een accountantsverklaring (waarin meestal staat dat de gepresenteerde cijfers juist zijn), een statutaire winstbestemming en een opgave van het aantal winstbewijzen. Daarnaast kun je denken aan een profiel van de organisatie, mission statement, informatie over het personeel, vooruitzichten, marktontwikkelingen en -analyses, aandeelhoudersinformatie en adressen.

Ook voor ZZP’ers

Niet alleen bedrijven doen er goed aan hun financiële voortgang te monitoren. Ook voor ZZP’ers geeft het helderheid en focus. Houd je je boekhouding bij in een Excelsheet, dan stel je met een aantal handige formules automatisch je winst- en verliesrekening op. Houd in de formule rekening met de zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling en eventuele andere aftrekposten. Reken ook uit wat je (ongeveer) aan inkomstenbelasting moet betalen aan het eind van het jaar, zodat je dat apart kunt zetten en volgend jaar niet voor financiële verrassingen komt te staan.

Ben je benieuwd hoe de jaarverslagen van Nederlandse ondernemingen eruit zien? Bekijk ze op jaarverslag.com

Wat vind je van dit artikel?