Importeren uit China: tips & tricks

De voordelen, nadelen en waarmee rekening houden?

10 mei 2021

Het importeren van producten uit China kan interessant zijn voor Nederlandse ondernemers, vooral vanwege de lage inkoopprijzen. Dankzij platforms als Alibaba en AliExpress is het makkelijker dan ooit om rechtstreeks in contact te komen met Chinese fabrikanten en groothandelaren. Toch kleven er ook risico’s aan importeren vanuit China. Een overzicht.

Whitepaper 'ondernemen in China'

Importeren uit China

In 2020 was China de grootste importpartner van de EU, met een totale waarde van 380 miljard euro aan ingevoerde goederen. De belangrijkste producten die Europeanen uit China halen zijn mobiele telefoons, tablets, computers, huishoudelijke apparaten, kleding en schoenen. Van alle EU-landen was Nederland in 2020 zelfs verantwoordelijk voor de meeste import uit China, met een waarde van ruim 90 miljard euro. De EU-landen importeren jaarlijks voor 180 miljard euro meer vanuit China dan dat ze exporteren naar China.

De belangrijkste redenen voor al die import uit China:

  • Goederen die in China zijn geproduceerd zijn meestal veel goedkoper, omdat de lonen in China een stuk lager liggen dan in de EU of de VS.

  • De gemiddelde kwaliteit van Chinese producten is tegenwoordig goed.

  • China is immens groot en heeft een echte maak-economie. Daardoor zijn er veel (grote) producenten om uit te kiezen.

  • Online platforms als Alibaba en AliExpress hebben de Chinese markt toegankelijker gemaakt voor rechtstreeks importeren uit China.

Import uit China: kosten berekenen

De voordelen van zelf goederen importeren vanuit China zijn duidelijk. Maar er zijn wel degelijk een paar serieuze uitdagingen aan verbonden. Houd rekening met extra kosten bovenop de productieprijs van de spullen die je wilt gaan importeren. 

Maak daarom eerst een rekensom of importeren vanuit China nog wel loont na het toevoegen van alle aanvullende kosten.

  • Transportkosten. Daaronder vallen de kosten van verpakken en transporteren, inklaringskosten en bijvoorbeeld kosten voor een expediteur.

  • Invoerrechten. Deze kosten zijn afhankelijk van het soort goederen en liggen tussen de 0% en 17% van de inkoopwaarde. De hoogte van het invoertarief is te checken bij de Belastingdienst aan de hand van de TARIC-code die bij het product hoort.

  • Btw. Let op: btw (vrijwel altijd 21%) betaal je over de goederenprijs plus de vervoerskosten, verzekeringskosten en kosten voor tussenpersonen. 

  • Aanvullende belastingen voor specifieke producten. Denk aan landbouwheffing, antidumpheffing en accijnzen voor drank en tabak.

Lees het artikel: Alles over importheffingen

Tips & tricks bij importeren vanuit China

Inkoop

  • Ordergrootte of Minimal Order Quantity (MOQ). Veel Chinese fabrikanten hanteren een minimale ordergrootte. Dat kan met name voor startende ondernemers die spullen willen gaan importeren uit China een probleem vormen. Op Alibaba zitten veelal partijen die flinke MOQ’s hanteren, terwijl op AliExpress vaak ook kleine(re) ordergroottes mogelijk zijn. Wel liggen de stuksprijzen hoger bij kleinere orders.

  • Namaakproducten. Het importeren van nep-merkkleding is strafbaar in de EU en er staan hoge boetes op. Sommige producenten in China nemen het niet zo nauw met het Europese merkenrecht, dus zorg dat je vooraf weet dat het product voldoet aan de Europese en Nederlandse eisen, zoals het CE-keurmerk.

  • Vooruitbetalen. Meestal willen Chinese fabrikanten vooruitbetaald worden voor orders. Daaraan zijn natuurlijk extra risico’s verbonden, bijvoorbeeld dat er niet (volgens afspraak) wordt geleverd.

  • Milieu en klimaat. Economische groei was en is de heilige graal voor de Chinese regering. Daardoor hebben veel Chinese bedrijven een achterstand op het gebied van duurzaam produceren, milieu en arbeidsomstandigheden. Deze situatie begint langzaam te veranderen, maar Amerikaanse en zeker Europese producenten hebben het op deze gebieden beter voor elkaar.

  • Voorkom oplichting. Ook in China zijn criminele organisaties actief die zich bezighouden met oplichting en fraude. Laat in geval van twijfel een company-check uitvoeren. Het eenvoudigst is een administratieve check via het Nederlands economisch netwerk in China. Een ‘due diligence-bedrijf’ kan een diepgaande scan uitvoeren naar een leverancier en een risicoanalyse maken.

Vervoer

  • Incoterm vastleggen. Maak duidelijke afspraken met de producent of exporteur over de verantwoordelijkheden rondom het transport. Welke partij is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor welk deel van het vervoer? En wie is waarvoor aansprakelijk, mocht er onderweg iets misgaan? Dergelijke afspraken leg je vast in zogenaamde Incoterms

  • Transport kan lang duren, zeker de goedkopere opties per boot. Sneltransport per vliegtuig is meestal erg duur. 

Lees ook: Hoe regel ik de logistiek bij import?

Andere zaken om rekening mee te houden

  • Kwaliteitscontrole lastiger. Houd er rekening mee dat kwaliteitscontrole bij producenten in China een stuk lastiger is. Het kan verstandig zijn om een lokale agent in te huren voor regelmatige kwaliteitscontrole ter plekke.

  • Taal- en cultuurverschillen. Hierdoor ontstaan sneller misverstanden tijdens het importeren uit China en kunnen percepties en verwachtingen afwijken. Maak daarom vooraf duidelijke afspraken en leg deze zwart op wit vast. Lees voor meer informatie over dit onderwerp onze whitepaper over zakendoen volgens de Chinese cultuur

  • Onzekere omstandigheden. Politieke, maatschappelijke en economische ontwikkelingen kunnen de situatie rondom importeren uit China plotseling veranderen. Denk aan de crisis rondom Covid-19 of de handelsoorlogen met de Verenigde Staten. China is politiek gezien niet de meest stabiele, betrouwbare handelspartner.

  • Btw en invoerrechten op alle geïmporteerde producten. Sinds 2021 is het ook verplicht om BTW af te dragen over goederen per pakketpost met een waarde van minder dan € 22,- Heeft het product een waarde van meer dan € 150,-? Dan komen daarbovenop nog importheffingen. Deze EU-regel is met name van belang voor ondernemers die zich bezighouden met dropshipping.

Auteur

Michiel van de Peppel

Michiel is een veelzijdige tekstschrijver met ervaring in de journalistiek, marketingcommunicatie en PR. Hij schrijft graag over ondernemerschap, ook vanuit zijn eigen ervaring. Sinds 2011 runt hij zijn eigen communicatiebureau: WYZYN COMMUNICATIE in Amersfoort. In 2021 kwam daar Consortius bij, een gespecialiseerde service voor wetenschapscommunicatie. Kortom: Michiel is een ondernemende duizendpoot, net zoals de meeste MKB-ondernemers. Zijn doel: lekker leesbaar en onderscheidend informeren, waar mogelijk met enige diepgang.