Van volledig offline naar online bedrijf: hoe doe je dat als ondernemer?

Sterker ondernemen met digitalisering

05 augustus 2021

Hoe digitaal is jouw bedrijf? Door in te zetten op online, kun je een breder publiek bedienen en wordt je bedrijf weerbaarder. Online ondernemen is niet alleen voor retail, elk bedrijf kan digitaliseren. Hoe pak je dit aan?

De noodzaak van online ondernemen

Dat het belangrijk is om ook online actief te zijn, weten veel ondernemers al langer. Maar toen ondernemend Nederland tijdens COVID-19 op slot ging, werd het belang van digitalisering nog eens extra duidelijk. Wanneer klanten niet fysiek naar je toe kunnen komen, moet je ze dezelfde (of zelfs betere) service kunnen leveren. Het maakt hierbij niet uit of je kleding verkoopt, in het onroerend goed zit of een sportschool hebt. 

Online contact maken

Tijdens de coronacrisis ontdekten veel ondernemers dat zij ook direct contact konden maken met klanten door middel van videoconferencing. Denk aan:

  • Een sportschool die videolessen ging aanbieden;

  • Een makelaar die online rondleidingen gaf;

  • Zakelijke dienstverleners die ontdekten dat online tools als Microsoft Teams een goede manier boden om live samen te werken met collega’s, leveranciers en klanten.

  • Horeca die online afhaalmogelijkheden aanboden.

Via deze oplossingen komt online dicht in de buurt bij fysiek contact. Ook na de coronacrisis blijven de mogelijkheden van online contact aantrekkelijk.

Overtuig bestaande klanten

In een normale situatie (zonder COVID-19), kan het een uitdaging zijn om je bestaande klanten te overtuigen je online aanbod te proberen. Probeer dit te stimuleren door middel van kortingscodes en speciale online-aanbiedingen. Heb je bijvoorbeeld een marketingbureau? Dan kun je ervoor kiezen om minder te vragen voor een online adviesgesprek dan voor een gesprek op locatie. Vergeet ook niet om online extra naamsbekendheid te vergaren door middel van nieuwsbrieven en social media.

Zorg dat online en offline elkaar aanvullen

Wanneer je begint met online ondernemen, is het verleidelijk om hier al je aandacht op te richten. Toch is het belangrijk om ook voldoende tijd te besteden aan wat je offline hebt opgebouwd. Probeer een gezonde combinatie te vinden waarin online en offline elkaar aanvullen. Zo ga je van volledig offline naar online bedrijf.

Tip: Kan jij nog wel wat advies over digitalisering gebruiken? Doe de gratis scan!