Wat is credit management?

De voordelen van geautomatiseerd credit management

kantoor-vrouw-ondernemer-financieel-management-credit-debiteuren-factuur-administratie-boekhouding

Credit Management zorgt voor een stabiele basis in je financiële administratie. Hieronder vallen debiteurenbeheer, kredietinformatie en incasso. Ook de termen crediteuren en Days Outstanding Sales (DSO) komen voorbij. Ze hebben allemaal met elkaar te maken, maar hoe zit het nou precies?

Wat is credit management?

Credit management draait om inzicht rond het versturen, opvolgen en innen van facturen. Credit management staat bij veel ondernemers ook wel bekend als debiteurenbeheer. Maar het is meer dan alleen dat. Ook incasso, kredietinformatie van klanten en het op peil houden of verbeteren van de cashflow kunnen eronder vallen. Goed credit management zorgt ervoor dat je financiële risico’s op tijd ontdekt, dat je debiteurensaldo lager is en dat openstaande rekeningen sneller worden betaald. 

Lees ook: Kredietratings: wat zijn het en hoe werkt het?

Waarom is credit management belangrijk voor je bedrijf? 

  • Goed creditmanagement zorgt voor goed debiteurenbeheer en is daarmee gunstig voor je liquiditeitspositie.

  • Je leert risico’s herkennen en daarnaar te handelen.

  • Besteed je credit management uit? Dan zal een onafhankelijke credit manager de financiële zaken afhandelen, waardoor je dit niet mee hoeft te nemen in je dagelijkse gang van zaken tussen jou en je klant.

Debiteurenbeheer onderdeel van credit management

Een belangrijk onderdeel van credit management is dus een goed debiteurenbeheer. Dat houdt in dat je aandacht geeft aan openstaande facturen en ervoor zorgt dat die zo snel mogelijk betaald worden.

Een debiteur is een klant of leverancier die bij jou een bedrag heeft openstaan. Jij bent op dat moment de crediteur. De debiteur kan een persoon, bedrijf of overheidsinstelling zijn. 

Days Sales Outstanding en cashflow

Days Sales Outstanding (DSO) is een veelgebruikte term in credit management. De DSO is het gemiddelde aantal dagen dat een factuur open staat: hoe lang duurt het voor een factuur betaald wordt? 

In het meest ideale geval is de betaling eerder binnen dan de betalingstermijn die vermeld is op de factuur. Maar in de meeste gevallen is dit even lang of zelfs langer. Voor een gezonde cashflow van je bedrijf wil je natuurlijk dat de DSO zo kort mogelijk is, want des te eerder heb jij geld op je zakelijke rekening. 

Het verkorten van de DSO is bij credit management dus een belangrijke taak. Een geautomatiseerd credit management systeem kan hierbij helpen. 

Wat doet credit management software? 

  1. Bestanden (zoals Excel) inlezen om in één keer facturen te genereren.

  2. Debiteuren optioneel een betaallink per mail, sms versturen of in een MijnOmgeving plaatsen. 

  3. Handmatig of automatisch een “tweede kans”-e-mail versturen naar een klant als de betaling in eerste instantie niet gelukt is. Je kunt betaalherinneringen inclusief betaallink vaak naar eigen wens customizen met logo, kleur, lettertype en andere kenmerken. Je bepaalt ook zelf de betaalschema’s, waarbij je verschil kunt maken in doelgroepen.

  4. Optioneel: openstaande facturen automatisch overdragen aan een incassobureau of (interne) klantenservice inclusief de betaalgeschiedenis.

Voordelen van een credit management systeem

Het automatiseren van credit management helpt veel ondernemers en financiële afdelingen om meer grip te houden op openstaande facturen. Vooral bij 100 facturen per maand of meer. Er zijn diverse softwarepartijen die credit management oplossingen aanbieden, waaronder enkele zogenoemde Payment Service Providers (PSP).

Automatisch credit management proces regelen

Het hele proces rondom credit management kun je zelf regelen of uitbesteden aan kredietverzekeraars en bij de eerder genoemde PSP's. Die bieden verschillende oplossingen voor debiteurenbeheer en het versturen van facturen. Een logische keuze als je betaalmethoden zoals iDEAL, PayPal, Bancontact en automatische incasso al extern belegt (bijvoorbeeld voor een webshop).

Verwerk je facturen in een boekhoudprogramma of facturatiesysteem? En heb je alleen hulp nodig bij het versturen van een betaallink of een betaalherinnering? PSP's integreren hun credit management oplossing vaak met andere software. Zo kun je ook een deel van het credit management proces uitbesteden.

Veelgestelde vragen

Wat is credit management?

Credit management draait om inzicht rond het versturen, opvolgen en innen van facturen. Credit management staat bij veel ondernemers ook wel bekend als debiteurenbeheer. Maar het is meer dan alleen dat. Ook incasso, kredietinformatie van klanten en het op peil houden of verbeteren van de cashflow kunnen eronder vallen.

Wat vind je van dit artikel?

Lian de Snoo

Auteur

Lian de Snoo

Als Juffrouw Taal help ik ondernemers in het mkb aan en met ijzersterke content. Door lekker leesbare en vindbare teksten voor ze te schrijven of door hen te leren hoe ze dat zelf kunnen doen.