Wat is de CO2-voetafdruk van jouw bedrijf?

Je CO2-voetafdruk verminderen voor een betere toekomst van de aarde én voor meer ondernemingskansen

11 juni 2021

Bij het onderwerp verduurzamen hoor je vaak de term CO2-footprint of -voetafdruk. Iedereen heeft een CO2-voetafdruk. Bedrijf of geen bedrijf. Maar omdat bedrijven een relatief grote CO2-voetafdruk hebben, liggen er voor bedrijven meer kansen om bij te dragen aan een aanzienlijke reductie in de CO2-uitstoot. Wat is de CO2-voetafdruk van jouw bedrijf? Hoe bepaal je die en hoe kun je je CO2-voetafdruk verminderen? Tijd voor een onderzoek!

CO2-voetafdruk

Je CO2-voetafdruk, ook wel CO2-footprint genoemd, is de impact die jij als individu of als bedrijf hebt op de aarde door de uitstoot die je genereert, zowel direct als indirect. Met een CO2-footprint maak je inzichtelijk wat voor effect je hebt op het milieu. We hebben het steeds over een CO2-voetafdruk, maar eigenlijk gaat het om de uitstoot van alle broeikasgassen bij elkaar, omgerekend naar CO2-waarden.

Waarom verduurzamen?

Duurzaam ondernemen is in de eerste plaats een belangrijk onderwerp omdat onze planeet de aarde erom vraagt. De belasting op het milieu is zo groot geworden dat we moeten ingrijpen en veranderen. Anders laten we geen bruikbare planeet achter voor de komende generaties. Daarnaast geeft de overheid ook duidelijk sturing richting verduurzamen. 

Soms krijg je alleen een financiering als je kunt aantonen dat je duurzaam onderneemt. Er zijn ook verschillende regelingen die het verminderen van de CO2-voetafdruk stimuleren. Bovendien liggen er kansen voor ondernemers die ervoor kiezen nu te verduurzamen, bijvoorbeeld voor nieuwe producten en nieuwe doelgroepen. 

Steeds meer particulieren en bedrijven vinden een duurzame visie een belangrijk kenmerk van een onderneming. Een duurzame missie en visie is dus vaak goede reclame. Vandaar dat steeds meer ondernemers gaan voor een duurzaam bedrijf.

CO2-footprint bepalen

Hoe bepaal je wat je CO2-footprint is? Er zijn verschillende rekenmodules die je daarbij kunnen helpen, maar eigenlijk kun je die afdruk bepalen door na te denken over verschillende aspecten van je onderneming:

  • Elektriciteitsverbruik. Hoeveel stroom verbruik je? En is dat ‘grijze’ stroom of ‘groene’ stroom?

  • Verwarming. Met welke brandstoffen verwarm je je gebouw? Denk daarbij aan stadsverwarming, grijs gas, stookolie of juist duurzame energiebronnen.

  • Vervoer. Hoe reizen jij en je personeel? OV of eigen vervoer? Bij eigen vervoer: welke brandstoffen gebruiken ze?

  • Zakelijke vliegreizen. Hoe vaak maken jij en je medewerkers gebruik van het vliegtuig?

Scopes 

Bij het bepalen van de CO2-voetafdruk van je bedrijf wordt gebruikgemaakt van zogenaamde ‘scopes’. Deze scopes geven aan hoe direct jij verantwoordelijk bent voor de uitstoot. Er zijn drie scopes:

  • Scope 1 (directe emissies): de uitstoot uit de organisatie zelf. Bijvoorbeeld gasverbruik voor verwarming en brandstof voor bedrijfswagens.

  • Scope 2 (indirecte emissies): de uitstoot die indirect ontstaat bij het opwekken van energie, dus bijvoorbeeld in de energiecentrale.

  • Scope 3 (alle andere indirecte emissies): de uitstoot die in de rest van de keten ontstaat door jouw bedrijfsactiviteiten. Denk bijvoorbeeld aan de productie van je product, maar ook aan de levering door een derde partij.

In elke scope ben jij ‘verantwoordelijk’ voor een bepaalde hoeveelheid ton CO2.

CO2-voetafdruk verminderen

Als je weet wat je uitstoot is, kun je beginnen: je CO2-voetafdruk verminderen. Dat doe je door je hele bedrijfsproces te bekijken met het doel om uitstoot te verminderen. Hoe kun je kiezen voor duurzamer in:

  • Productie (grondstoffen, productieproces enz.) 

  • Vervoer (carpoolen, ov, duurzame brandstoffen)

  • Gebouwbeheer (duurzame energie / verlichting) 

  • Maatschappelijk verantwoorde inkoop (duurzaamheidscertificaten, keurmerken)

  • Afval (scheiden en verminderen)

  • Businessmodel (duurzaam verdienmodel opstellen)

Hulp van de overheid

In het proces naar een kleinere CO2-voetafdruk, biedt de overheid hulp door middel van fiscaal aantrekkelijke manieren om te verduurzamen. Denk bijvoorbeeld aan de milieu-investeringsaftrek. En er zijn ook energiesubsidies voor ondernemers

Aan de slag

Hoe staat het met de CO2-voetafdruk van jouw bedrijf? Heb je al een MVO-beleid opgesteld? Een duurzaam bedrijf is een bedrijf dat klaar is voor de toekomst. Niet alleen vanwege het milieu, maar ook vanwege de groeimogelijkheden die er liggen. Alle reden dus om de CO2-voetafdruk van je bedrijf te bepalen en te verminderen.

Auteur

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij MKB Servicedesk elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.