Wat zijn handelsmissies?

Doe nieuwe internationale contacten op tijdens een handelsmissie

26 augustus 2020

Als je internationaal gaat ondernemen komt er veel op je af. Goede contacten in het buitenland kunnen je een stuk verder brengen. De overheid helpt daarbij, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland faciliteert handelsmissies naar diverse landen en regio’s. Aan deze handelsmissies kunnen zowel grote als kleine bedrijven en startups deelnemen.

Whitepaper Eerste hulp bij exporteren

Wat zijn handelsmissies?

Een handelsmissie is een reis naar het buitenland met een groep ondernemers, met als doel om nieuwe contacten te leggen in het betreffende land. Sommige missies zijn branchespecifiek. Tijdens een handelsmissie doe je in een kort tijdsbestek veel nieuwe contacten op. De missies van de Nederlandse overheid worden georganiseerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Bij iedere missie gaat een bewindspersoon mee. Dat kan een minister zijn, een staatssecretaris van een ministerie en zelfs de minister-president. Ook medewerkers van de ambassade zijn aanwezig. Andere organisaties, zoals brancheverenigingen en de grote gemeenten organiseren ook handelsmissies. Tijdens de handelsmissie heb je individuele gesprekken met voor jou geselecteerde potentiële zakenpartners, maar zijn er ook netwerkdiners en matchmaking evenementen waar je zowel nieuwe contacten als kennis opdoet. Vaak zijn er ook inhoudelijke seminars of workshops. Naast uitgaande handelsmissies, waarbij jij een ander land bezoekt, zijn er ook inkomende handelsmissies waarbij ondernemers uit het buitenland Nederland bezoeken. Ook zijn er inkomende vrouwenmissies, waarbij vrouwelijke ondernemers uit ontwikkelingslanden naar Nederland komen. Op de website van RVO.nl vind je de aankomende (digitale) missies

Voordelen van handelsmissies

Een handelsmissie is een redelijke investering maar levert je ontzettend veel op. Een aantal voordelen:

  • je ontmoet veel potentiële zakenpartners in korte tijd;

  • je internationale netwerk groeit, evenals je nationale netwerk;

  • deuren gaan open die doorgaans gesloten blijven; 

  • je krijgt meer zicht in marktkansen in het land;

  • je geeft je bezoek door de aanwezigheid van de overheid meer cachet;

  • je vergroot de naamsbekendheid van je bedrijf; 

  • soms worden er zelfs al samenwerkingsovereenkomsten gesloten. 

Andere manieren om je internationale netwerk uit te breiden

Naast handelsmissies zijn er diverse manieren om je internationale netwerk uit te breiden. 

  • Beurzen. Beurzen zijn heel handig om waardevolle contacten op te doen. Hier ontmoet je buitenlandse ondernemers, overheidsinstellingen en brancheverenigingen. Ook vind je hier vertegenwoordigers van Nederlandse ambassades, consulaten en Netherlands Business Support Offices. 

  • Matchmaking evenementen. In Nederland en in het buitenland kun je meedoen met matchmaking evenementen. Enterprise Europe Network, een netwerk van 600 organisaties in 60 landen, organiseert offline en online matchmaking. Het netwerk werkt samen met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Consultants van deze Rijksdienst gaan aan de slag om voor jou interessante partijen te vinden. Deze bedrijven ontmoet je vervolgens tijdens een matchmaking evenement. 

  • Zakenpartnerscan van RVO.nl. Van agenten en distributeurs tot productiepartners: de scan van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland geeft je al in Nederland een overzicht van mogelijke zakenpartners. Ook kunnen ze je introduceren bij deze zakenpartners. De zakenpartnerscan kost € 200 zonder persoonlijke introductie of € 500 met persoonlijke introductie. 

  • Ambassades en consulaten. Je kunt contact opnemen met de Nederlandse ambassades in het buitenland. Zij kunnen je helpen met het leggen van contacten binnen hun lokale netwerk, maar kunnen je ook vertellen over de cultuur in het land en informatie geven over economische, sociale en politieke ontwikkelingen. Op sommige ambassades zitten ook experts binnen jouw vakgebied. 

Handelsmissies en corona

Momenteel is het door de wereldwijde coronacrisis niet mogelijk om fysieke handelsmissies te organiseren. In juni 2020 vond daarom de eerste digitale handelsmissie plaats. Een digitale missie bevat webinars, digitale netwerkbijeenkomsten en matchmaking sessies, net als een fysieke handelsmissie. Een digitale missie scheelt voor jou als ondernemer aanzienlijk in de kosten. 

Auteur

Evelien Mulder

Als content marketeer help ik onze partners met het bereiken van onze doelgroep: ondernemers. Eigenlijk creëer ik een win-win-win-situatie: wij bieden de ondernemer gratis relevante content, zoals een kennisartikel, whitepaper of bedrijfsscan. Deze content wordt gesponsord door een partner, die hiermee ondernemers bereikt. De derde win? Ik draag bij aan onze missie: Verhalen maken die verbinden. Ik ben begonnen bij MKB Servicedesk als ondernemerssupporter, ik ondersteunde ondernemers via onze verschillende platformen. Door deze ervaring weet ik precies welke uitdagingen, problemen en kansen ondernemers in hun dagelijks ondernemersleven tegenkomen. Sinds 2017 werk ik bij MKB Servicedesk & content marketing bureau Agency No9 als content marketeer.