Zo kun je als ondernemer slimmer digitaal werken

Aan de slag met digitalisering

05 augustus 2021

Als ondernemer heb je het vaak al druk genoeg. Daarom is het beter om niet harder, maar juist slimmer te werken. Door middel van digitalisering kun je hier grote stappen in maken. Deze tips helpen je op weg.

Bespaar tijd met digitalisering

Waarom zou je 55 uur per week werken als je ook in 40 uur klaar kan zijn? Uit onderzoek blijkt dat mensen bij een 50- tot 55-urige werkweek veel minder productief zijn. Door slimme keuzes te maken op het gebied van digitalisering, kun je je eigen werkweek en die van je medewerkers verkorten. Sta open voor nieuwe technologie en stel voor de implementatie een concrete routekaart op. Zo voorkom je dat digitalisering alleen een voornemen blijft. Lees ook het gratis whitepaper over slimmer digitaal ondernemen.

Herken de juiste trends

Nieuwe technologieën komen en gaan, daarom is het belangrijk om kritische keuzes te maken. Kies je ervoor om blockchain in te zetten, zie je meer in kunstmatige intelligentie, of haal je juist een partij VR-brillen in huis? Houd hierbij altijd in het achterhoofd waar je als bedrijf naartoe wilt en in hoeverre je medewerkers klaar zijn om bepaalde technologie te omarmen.

Covid-19 als aanjager van digitalisering

Digitalisering kan je ook helpen bij lastige situaties, zoals tijdens de corona-pandemie. Toen verschoven vergaderingen naar online samenwerkingstools als Mircrosoft Teams. Dit ondersteunde de productiviteit en zorgde ervoor dat medewerkers op een veilige manier met elkaar in contact bleven. De overstap naar opslag in de cloud maakte het mogelijk dat werknemers ook vanaf hun thuiswerkplek bij belangrijke bestanden konden.

Ook nu medewerkers weer naar kantoor mogen, biedt nieuwe technologie mogelijkheden om dit te faciliteren. Denk bijvoorbeeld aan Internet of things-oplossingen als slimme sensoren die bijhouden hoeveel mensen er in het gebouw zijn, zodat het niet te druk wordt.

Tip: Lees hier meer over de mogelijkheden van hybride werken.

Aan de slag met data

Een goede manier om stappen te maken met digitalisering, is door aan de slag te gaan met data. Zo kun je bijvoorbeeld gegevens verzamelen over het gebruik je product of dienst. Door deze informatie kun je betere keuzes maken voor de toekomst. Het helpt je om efficiënter te werken en beter aan te sluiten bij de wensen van je klant. Dat levert tevreden klanten en dus meer geld op.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de verzameling en interpretatie van data uit te besteden, maar tegenwoordig zijn er steeds meer tools beschikbaar om dit door je eigen IT-afdeling te doen.