Laat je niet kisten door stress en prestatiedruk!

3 nieuwe inzichten die jou helpen je werk met ambitie en bevlogenheid te doen
Stress kan heel positief zijn; het is onder de juiste omstandigheden de motivator van ons handelen. Het vertelt je dat je iets nieuws doet, iets spannends – dat je aan het leren en ontdekken bent. Maak er gebruik van!

Tegelijk hangen veel ziektes samen met stress. Meestal krijg je dan te horen dat je situaties die stress geven, moet vermijden. Een slecht advies, want stress is een belangrijke motor achter vooruitgang.

Het kan heel positief uitpakken om dingen met een andere blik te bekijken en je houding ten opzichte van die dingen te wijzigen. Dit ‘reframen’ kan je leven in positieve zin veranderen.

De volgende 3 gezichtspunten kunnen je helpen om ondanks stress en prestatiedruk bevlogen te werken.


Inzicht 1: stress levert geen schade op

Je deadline is gisteren verlopen. Je presentatie is over een uur en je zit nog te schrijven. Je hebt zoveel klussen tegelijk af te handelen, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Al die dingen leiden tot stress. Soms duurt die een paar uur, soms sta je een hele dag onder hoogspanning, soms zelfs wekenlang.

Stress verhoogt je hartslag, je bloeddruk stijgt en je ademhaling gaat sneller. Onderzoek heeft uitgewezen jouw reactie op stress schadelijke gevolgen heeft, niet de fysieke stressverschijnselen. Zie je de stressreactie als nuttig, bijvoorbeeld door te beseffen dat door een snellere ademhaling meer zuurstof naar de hersenen gaat waardoor je beter kunt nadenken. Zo creëer je een fysieke toestand die hetzelfde aanvoelt als blijdschap. Stress die als positief wordt ervaren, zorgt voor wijde en soepele bloedvaten. Stress die negatief aanvoelt vernauwt de bloedvaten, wat op langere termijn tot schade leiden. Hoe jij omgaat met stress, maakt het verschil. 

Bij stress komt naast adrenaline vrij, ook oxytocine vrij. Dit is het hormoon dat sociaal gedrag stimuleert – doordat je een ander helpt of doordat je een ander vraagt jou te helpen. Oxytocine zorgt er ook voor dat het hartweefsel herstelt. Kies er in stressvolle situaties bewust voor om je empathisch te verbinden met anderen, dan wordt er meer van dit hormoon aangemaakt. En dat zorgt weer voor lichamelijke veerkracht en herstel. Bovendien levert zulk gedrag een bijdrage aan vriendschappelijke verhoudingen.

Inzicht 2: afstand nemen en opnieuw kiezen is nodig

Veel mensen vergeten in de dagelijkse ratrace wat zij eigenlijk als zinvol ervaren in hun bestaan. Weet jij nog wel wat je wezenlijk raakt? Wat vervulling geeft? Of het nu om je privéleven gaat of je werk, vaak raakt je eigen antwoord op dergelijke vragen vertroebeld door de mening van anderen: collega’s, familie of vrienden. Door je te conformeren aan het sociaal wenselijke of door te streven naar status en een bepaald welvaartsniveau dwaal je af van je passie of inspiratie.

Het is belangrijk te weten wat goed voor jou is en wat jou werkelijk inspireert in je werk. Je moet dan ook de tijd nemen om voor jezelf te bepalen waar je gelukkig van wordt. Werk je het liefst alleen of juist met een groep? Wil je je handen vuil maken aan een technische uitdaging of wil je mensen in een team met elkaar verbinden? Bovendien is belangrijk naar welke waarden je wilt leven: streef je bijvoorbeeld naar harmonie of juist eigenheid? Iedereen heeft andere wensen en behoeften en die bepaal je meer vanuit je gevoel dan vanuit je ratio. Het gaat erom wat jou het diepste raakt. Vervolgens is het zaak te onderzoeken in hoeverre je je keuzes in je huidige baan of bij je huidige werkgever meer ruimte kunt geven. Meestal is er veel meer mogelijk dan je denkt. Maar dan moet je wel initiatief tot verandering nemen.

Gaat het om je werk, dan is zoeken naar betekenis en zingeving gezonder dan het vermijden van stresssituaties. Belangrijker dan ‘geen stress’ is dat je werk voor jou in je leven de betekenis heeft die je nodig hebt; vertrouw erop dat je in staat bent om je te wapenen tegen de stress die dit gaat oproepen.

De meeste medewerkers die in een burn-out raken zijn juist de meest toegewijde en bevlogen mensen; zij doen hun werk met passie en plezier. Bevlogenheid wekt een gemoedstoestand op van uiterste voldoening, en ook van vitaliteit, toewijding, grote mentale veerkracht en een groot doorzettingsvermogen. De keerzijde is dat grenzeloosheid op de loer ligt. Dan ga je zodanig op in het werk dat je geen tijd neemt om te herstellen van stresssituaties. Wie zich niet voldoende bewust is van hoe het met hem gaat en niet gedisciplineerd genoeg is om hersteltijd in te bouwen, dreigt in de greep te raken van werkverslaving.

Het is dus essentieel om een balans te vinden tussen productiviteit en lanterfanten, tussen doen en zijn – tussen hard werken en hard rusten. Dat is een kunst die succesvolle topsporters goed beheersen – zij beseffen dat niet alleen een uitputtende training, maar ook de rust en het herstel daarna sleutelfactoren zijn voor succes. Geef jezelf tijdens een werkdag dus regelmatige rustmomenten. Zie die niet als luxe, maar beschouw ze als een onmisbaar onderdeel van goed en gezond werken.

Inzicht 3: mild en dankbaar zijn is goed

Het klinkt misschien een beetje soft, maar er staan keiharde voordelen tegenover. Mildheid is de kunst om voordat je op een persoon reageert eerst met aandacht naar jouw reactie op deze persoon te kijken. Het betekent niet dat je conflicten vermijdt of niet meer met je vuist op tafel mag slaan. Ook mag je je gewoon ergeren of kwaad zijn op de ander. Maar mildheid zorgt er wel voor dat je handelt vanuit wijsheid, dat je rekening houdt met een goede relatie voor de lange termijn. Vaak reageer je dan milder, al moet er soms toch een duidelijke actie komen.

Het is niet eenvoudig om ieder moment van de dag positief te reageren op stress en bevlogen met je werk bezig te zijn. Het is immers onvermijdelijk dat er soms moeilijke of vervelende klussen op je pad komen, of dat je te maken hebt met strakke deadlines. Dreigt het je boven het hoofd te groeien, pauzeer dan even en maak een mentaal lijstje van 5 dingen waarvoor je dankbaar bent. Dat kunnen grote dingen zijn, of kleine: dat je in een welvarende, veilige maatschappij leeft of dat je die ochtend heerlijk met de hond hebt gewandeld. Probeer die dankbaarheid op dat moment ook echt te voelen. Op die manier relativeer je je situatie, word je kalmer en ben je klaar om verder te gaan.

Dit artikel is gemaakt door de Baak, hét trainingsinstituut voor leiderschap en persoonlijke ontwikkeling.
In de huidige tijd bepaalt vooral wie jij bent als mens, je succes. Wil jij jezelf als leidinggevende of professional verder ontwikkelen? In de trainingen van de Baak dagen we je uit om stappen te zetten in ‘Human Excellence’.


Dossiers

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten