Wat is een goed idee?

Prototyping helpt je de waarde vast te stellen
Innovatie begint bij goede ideeën. Maar wat is een goed idee? Een van de gouden regels van brainstormen is dat er tijdens de sessie geen slechte ideeën bestaan. Zonder ergens waarde of een oordeel aan te hangen wil je zoveel mogelijk ideeën verzamelen. Maar vaak ontstaat er wel voorkeur. Is dat ‘erg’? En hoe negeer je de ontstane voorkeur? Kijk mee naar een praktijkvoorbeeld van sauzenfabrikant Heinz en ontdek dat prototyping en testing bepalen of een idee goed is.

Sauzenfabrikant Heinz kwam onlangs met een twitterbericht. Een poll voor hun fans. Ze vroegen hun fans wat ze vonden van een mogelijk nieuw product: ‘Mayochup’. 50% ketchup en 50% mayonaise samen in een fles.

Voordat je verder leest, vorm zelf eerst een mening over ‘mayochup’. Wat vind je van dit idee van Heinz? Zou je het kopen? Vind je het onzin? Of Heinz hier een goed idee in handen heeft is volledig afhankelijk van wat jij, de klant, ervan vindt. En niet alleen jij, maar al hun klanten samen.

Heinz vroeg haar Amerikaanse fans om te stemmen. De poll kreeg meer dan 900.000 stemmen en de meningen waren erg verdeeld. De uitslag is 55% voor en 45% tegen. Maar de reacties gaven nog meer input dan de uitslag op zich. Zo zeiden sommige mensen dat mensen kennelijk te lui zijn om zelf de twee sausen door elkaar kunnen mixen. Anderen vonden dat het de naam ‘ketchonaise’ moest krijgen. En weer anderen melden dat ze ‘ja’ hebben gestemd, maar eigenlijk niet weten wat hun gevoel erbij is. Een aantal stemmers vertelde bovendien dat dit product al jaren bestaat, want het bedrijf Goya verkoopt het product onder de naam ‘mayo-ketchup’. Het staat in Puerto Rico al jaren in de supermarkt. 

Test je ideeën in iedere fase

Heinz had misschien ook wel twijfels over het idee. Of misschien dachten ze dat ze hun volgende gouden ei in handen hadden. Hoe dan ook, ze hebben niet gelijk de productiemolen aangezet, maar in een simpele vraag is getoetst of “onze klanten hierop zitten te wachten?” Het gaat er namelijk niet om wat in de brainstorm een goed idee leek. De echte waarde wordt door de markt bepaald.

De moraal van dit verhaal: test ieder idee in iedere fase van de ontwikkeling. Gelukkig kunnen we met social media en 3d printing tegenwoordig nog makkelijker testen dan voorheen. In korte tijd liggen er meer antwoorden klaar dan je in de brainstorm had kunnen bedenken. Je klanten denken immers graag mee, maak daar gebruik van. Want hoe gek ‘mayochup’ ook mag klinken voor een hoop mensen is het al de normaalste zaak van de wereld.


Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten