Hoe maak je jouw bedrijf geschikt voor de 1,5 meter economie?

Maatregelen en oplossingen voor een veilig bedrijf

02 juli 2020

Door de coronacrisis moeten we gaan wennen aan een 1,5 meter samenleving en vooral ook aan een 1,5 meter economie. Dit betekent dat er bij alles wat samenhangt met de uitoefening van je bedrijf, tenminste anderhalve meter afstand tot anderen kan zijn. Dit geldt voor jou, je medewerkers en je klanten, maar ook voor klanten onderling.

Pitch jouw oplossing voor de 1,5 meter samenleving!

Minister Wiebes vraagt van elke sector een protocol met maatregelen en oplossingen voor een 1,5 meter economie. In dat plan moeten maatregelen en oplossingen staan over afstand houden, hygiëne, beschermingsmaatregelen en gedragsbeïnvloeding van medewerkers en klanten. Dit protocol is nodig om je bedrijfsvoering veilig te hervatten. In dit artikel beschrijven we een aantal tips en aandachtspunten, voornamelijk voor bedrijven met een kantoor. Houd voor de voortgang van het protocol in jouw branche de website van je branchevereniging in de gaten.

Hygiënemaatregelen

Wellicht overbodig om nogmaals te benoemen, maar blijf letten op de hygiënemaatregelen. Zorg dat werknemers afstand houden, hun handen wassen, geen handen schudden, niezen en hoesten in hun elleboog en thuisblijven bij klachten. Zorg voor genoeg zeep en handgel en maak deurklinken en veel gebruikte oppervlakken en apparaten vaker schoon.

Hoe richt je je kantoor in?

Overal wordt het passen en meten. Op kantoor kun je verschillende maatregelen nemen. Allereerst moet je in kaart brengen hoeveel ruimte je hebt, hoeveel werkplekken je nodig hebt als je iedereen aan het werk wil zetten en hoeveel werkplekken je in de ruimte kwijt kunt in de nieuwe situatie. Een aantal tips om je ruimte zo goed mogelijk in te delen: 

  • Maak gebruik van doorzichtige spatschermen om mensen dichter bij elkaar te kunnen zetten. 

  • Let erop dat de medewerker aan alle zijden 1,5 meter afstand kan nemen, dus ook opzij en achter. 

  • Vergeet ook vergaderruimtes niet. Kun je die anders indelen? Haal bijvoorbeeld stoelen weg zodat er ruimte bewaard kan worden. 

  • Met stickers en zelfs stoplichten kun je eenrichtingsverkeer in je kantoorpand aangeven. 

  • Denk aan tools als een papieren bureaulegger en vloerbedekking of matten om 1,5 meter afstand aan te geven.

  • Als je echt zeker wilt weten dat je medewerkers en klanten 1,5 meter afstand houden, dan kun je een afstandmeter als de

    aanschaffen. 

Heb je te weinig ruimte om iedereen tegelijk te kunnen laten werken? Maak dan een rooster zodat mensen in ploegendiensten werken. Hier kun je bijvoorbeeld apps voor gebruiken. Zorg er dan ook voor dat je kantoor langer open is. Die spreiding is ook goed voor het openbaar vervoer.

Investeer in digitalisering

We zullen voorlopig nog niet terug kunnen gaan naar de situatie voor corona. Samenwerken op afstand zal de norm blijven. Nu is dus een perfecte tijd om je processen te digitaliseren en hier tijd en geld in te investeren Denk hierbij aan online samenwerken, online onboarding van nieuwe medewerkers, online (salaris-)administratie, klanten producten online laten bestellen et cetera. 

Vergeet menselijk contact niet

Juist in deze tijd hebben mensen soms een beetje extra aandacht nodig. Het is belangrijker dan ooit om goed werkgeverschap te tonen en je medewerkers goed door deze periode heen te loodsen. Neem je medewerkers ook mee in het zoeken naar oplossingen voor de 1,5 meter situatie. Wellicht hebben ze goede ideeën, bijvoorbeeld over hoe ze hun vervoer naar de werkplek kunnen regelen. Mensen vinden het in deze crisistijd minder moeilijk om nieuwe gewoontes aan te leren en andere toepassingen te accepteren en zelfs zelf te bedenken. Maak hier gebruik van!  En vergeet ook je klanten niet. Ook al kun je ze nu even niet fysiek ontmoeten, een belletje met hoe het met hen gaat en of je iets voor ze kunt doen, wordt erg gewaardeerd en levert wellicht nog nieuwe kansen op.