Hoe bereid ik contractonderhandelingen voor?

Stappenplan voor het voorbereiden van contractonderhandelingen

25 januari 2013

Vol goede moet begin je een samenwerkingsverband met een nieuwe partner. Zes stappen die je op weg helpen naar succesvolle contractonderhandeling.

Doelstellingen Het is goed om als klant, leverancier of opdrachtnemer uitgebreid stil te staan bij de wensen van de klant. Het kan namelijk erg vervelend zijn als de klant tijdens het proces nog nieuwe of gewijzigde wensen heeft. Dan moet er namelijk opnieuw worden onderhandeld. Er bestaat dan een kans dat de deadlines niet gehaald worden en het budget overschreden wordt. Partijen kijken elkaar dan vervolgens kwaad aan, maar eigenlijk hebben ze beide schuld. De klant heeft onvoldoende doorgedacht over wat hij precies wilde en het bedrijf heeft het huiswerk van de klant onvoldoende gecontroleerd en heeft de klant daarin niet begeleid.

Realiseren van doelstellingenDenk vanuit de gewenste eindsituatie naar de beginsituatie. Wat moet er precies gebeuren? Bij complexe contracten kan het handig zijn de vereiste stappen eerst op hoofdlijnen vast te leggen en daarna op detailniveau uit te werken. Voor dit proces kan je hulp vragen aan een van de juridische kennispartners van MKB Servicedesk.

Verplichtingen op een rijOm te kunnen bepalen of je partij wilt zijn bij een overeenkomst, is een overzicht van de prestaties die je zult moeten leveren en de tegenprestaties die je daarvoor terugkrijgt erg handig. Hier geldt: bij een eenvoudige overeenkomst is een uitgebreid overzicht nauwelijks nodig, maar bij bijvoorbeeld een ingewikkelde overeenkomst is dit wel van belang.

Zoeken naar onduidelijkheden en gatenNadat je de vorige stappen hebt doorlopen, wordt het tijd om het resultaat kritisch door te lezen en zowel bij het geheel als per onderdeel goed te letten op mogelijke onduidelijkheden en ontbrekende elementen in de afspraken. Is er ruimte voor fouten of misverstanden?

Doemdenken Niet leuk maar wel nuttig: denk na over wat er allemaal mis kan gaan. Leg afspraken in het contract vast om dat te voorkomen.

Bijvoorbeeld:

  • Ga geen verplichtingen aan die je niet kan nakomen.

  • Wees realistisch in bijvoorbeeld betalingstermijnen

  • Kan je contractspartner haar verplichtingen nakomen?

  • Denk na over de mogelijkheid van gelijkwaardige vervanging van diensten en producten.

  • Veranderlijke omstandigheden