Aanval van ABN AMRO op Boober

MKB Nederland: "een aardige marketingtruc

15 december 2009

Mensen die geld willen uitlenen en mensen die verlegen zitten om krediet, wil ABN Amro samenbrengen.

"Het oogt vreemd, want de bakker zal u ook niet zeggen hoe u zelf brood moet bakken. Maar wanneer men dat toch wil doen, kun je ze beter een goed recept geven en hopen dat ze nog eens terugkomen om gebak te kopen", zegt Willem Wensing van ABN Amro.

MKB-Nederland spreekt vooral van "een aardige marketingtruc". "Zo bouw je als bank een relatie met je zakelijke klant op en kun je hem een zakelijk betaalpakket, verzekeringen of juridisch advies verkopen. De kleine leningen voor startende ondernemers waar banken nooit zo happig op zijn, houd je buiten de deur."

Bang voor verlies van klanten aan onderhandse financiers is ABN Amro niet. Vooralsnog wordt onderhands lenen vooral geassocieerd met het omstreden Boober.nl, de leenmarktplaats waar banken aanvankelijk lacherig op reageerden.

ABN Amro vraagt in tegenstelling tot Boober geen commissie, maar is naar eigen zeggen vooral uit op klantenbinding