Voordelen van maatschappelijk verantwoord ondernemen

Wat levert mvo mij als ondernemer op?

18 oktober 2016

Het invoeren van maatschappelijk verantwoord ondernemen in je bedrijf heeft nogal wat voeten in de aarde. Maar de investering kan zich op tal van terreinen terugverdienen.

Een beter milieu

Eén van de argumenten om MVO op de kaart te zetten is het milieu. De wereldwijde milieuproblematiek neemt serieuze vormen aan. Vele diersoorten worden bedreigd met uitsterven, de zeespiegel stijgt en grondstoffen raken op. Ook ondernemers kunnen een rol spelen om het tij te keren, door bijvoorbeeld manieren te vinden om grondstoffen te hergebruiken.

Licence to operate

MVO kan er ook voor zorgen dat een bedrijf zijn ‘licence to operate’ niet verliest. De maatschappij kan zich, om verschillende redenen, tegen een bedrijf keren en niet langer accepteren dat een bedrijf zijn activiteiten uitvoert. De impact van de maatschappij door middel van consumentenboycots of negatieve reclame van maatschappelijke organisaties kan enorm zijn. Hierbij kun je niet alleen denken aan grote bedrijven zoals een oliemaatschappij, maar ook aan een bedrijf dat lawaai of stank veroorzaakt voor de nabijgelegen woonwijk.

MVO is goed voor je imago

Als bedrijf wil je dus graag uitstralen dat je verantwoord bezig bent. Een MVO-strategie is dan ook goed voor het imago van je bedrijf. Het kan je bedrijf ook helpen om makkelijker kredieten of subsidies binnen te halen. Een positief imago voor je bedrijf betekent ook dat werkzoekenden jouw bedrijf als aantrekkelijke werkgever zien en dat medewerkers trots zijn op het bedrijf waar ze voor werken.

Marktkansen

Last but not least: MVO kan kosten verlagen en nieuwe marktkansen creëren. Door bijvoorbeeld afval te verminderen, energieverbruik te reduceren, lager ziekteverzuim en een efficiëntere bedrijfsvoering kunnen kosten bespaard worden. Ook liggen er veel kansen voor MVO-ondernemers omdat er steeds meer vraag naar duurzame producten en diensten komt. Bovendien koopt de overheid sinds 2010 alleen producten bij bedrijven die kunnen aantonen dat ze voldoen aan bepaalde duurzaamheidseisen.