Crisismaatregelen middelgrote bedrijven verschillen per regio

Rigoreuze aanpak minder populair dan geleidelijk dichtdraaien 'kostenkraan'

21 januari 2009

Nederlandse bedrijven snijden op dit moment op grote schaal in hun kosten. Slechts 15% van de bedrijven neemt geen maatregelen die moeten leiden tot een kostenreductie. Er bestaan echter grote verschillen tussen de verschillende regio's in Nederland. Zo lijken ondernemingen in Randstad-Noord beter bestand tegen de crisis van bedrijven in andere delen van Nederland. Bedrijven in Randstad-Noord staan in het algemeen positief tegenover de gevolgen van de kredietcrisis en staan minder onder druk om kosten te reduceren. Dit komt voornamelijk door het verschil in type bedrijven. In Randstad-Noord is vooral dienstverlening gevestigd, terwijl in Oost-Nederland meer industrie bestaat.

Uit onderzoek van KPMG blijkt dat bij 25% van de bedrijven in Randstad-Noord geen acties neemt. In Gelderland neemt nog maar 6% van de bedrijven geen actie. Landelijk neemt 28% zelfs meer substantiële maatregelen om de kosten te verminderen. In Drenthe/Overijssel loopt dit percentage op naar 45%, terwijl Randstad-Noord slechts 13% van de maatregelen neemt.

Volgens William Koot, partner bij KPMG Advisory, blijkt de manier waarop de bedrijven kosten willen besparen zeer divers te zijn. Koot: "Het meest in trek is toch wel het flexibiliseren of reduceren van personeel, het reduceren van externe krachten en het verminderen van werkkapitaal. Men kiest daarmee voor een aanpak met het geleidelijk dichtdraaien van de 'kostenkraan'. De rigoureuze aanpak is duidelijk minder populair. Van de onderzochte bedrijven vindt 57% dat nu actie nemen eigenlijk te laat is. Opvallend is daarbij dat door slechts 11% van de bedrijven wordt overwogen om verliesmakende activiteiten te sluiten of te verkopen. Er is dus geen blinde paniek. De hoop is eigenlijk dat na de zomer de economische vooruitzichten weer beter worden."

"Toch wil ik de bedrijven meegeven om ook de lange termijn in het vizier te houden. Je moet altijd goed kijken waar je kracht als bedrijf ligt. In dat licht ben ik ook blij met lange termijn initiatieven, zoals het verbeteren van de arbeidsproductiviteit en het slimmer werken. Daarmee is nog veel voordeel te halen." Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat 31% van de Nederlandse bedrijven problemen verwachten met de financiering. Een meerderheid geeft aan dat de banken strenger zijn geworden ten aanzien van bestaande of nieuwe leningen. 56% geeft slechts aan dat zij hun plannen doorrekenen gebaseerd op de nieuwe marktsituatie. Van de onderzochte bedrijven vindt een meerderheid dat de implementatie het belangrijkste is bij de kostenreductie. Vooral het goed volgen van de resultaten, managementaandacht en -betrokkenheid worden als essentieel gezien.

In een reactie op het KPMG-onderzoek op BNR Nieuwsradio zegt Leendert-Jan Visser, directeur beleid&belangenbehartiging van MKB-Nederland dat het kleine percentage ondernemers (20%) dat wil investeren en kansen wil aangrijpen in deze tijd, ook zeker geprikkeld moet worden. Daarnaast bevestigt hij de noodzaak van kostenbeperking.

Bron: KPMG