Wat als ik een factuur niet kan betalen?

Wees duidelijk en tref een regeling

20 september 2013

Het is natuurlijk belangrijk dat je klanten je facturen betalen. Zo hou je je bedrijf draaiende. Maar wat als je zelf een rekening ontvangt die je niet kan betalen? Je leveranciers zullen proberen hun geld terug te krijgen, wat zelfs het einde van je onderneming zou kunnen betekenen. Maar zover hoef je het niet te laten komen.

Probeer een betalingsregeling te treffen

Als je een factuur niet kunt betalen is het het beste om met de betreffende schuldeiser om tafel te gaan zitten. Probeer in een goed gesprek tot een betalingsregeling te komen.

Wees duidelijk over de gevolgen

Zorg dat het voor de schuldeiser helder is wat er staat te gebeuren met je bedrijf als de schuldeiser niet akkoord gaat met een betalingsregeling. Je zou in dat geval namelijk een beroep kunnen doen op schuldsanering, of een faillissement kunnen aanvragen. In beide gevallen zal dat ertoe kunnen leiden dat de schuldeiser slechts een klein percentage van zijn vordering voldaan krijgt.

Hoe tref je een betalingsregeling?

Je kunt bijvoorbeeld een betalingsregeling treffen waarin je afspreekt dat je een percentage van de vordering (bijvoorbeeld 25%) ineens betaalt en het restbedrag gespreid betaalt in maandelijkse termijnen.

Hulp nodig?

Mocht je er niet uitkomen met de wederpartij, of mochten de gevolgen toch  drastischer zijn, dan is het verstandig om een adviseur in te schakelen. Heb je vragen over kredietaanvragen of – afwijzingen, of over schulden en een mogelijk faillissement?

De adviseur komt graag bij je langs, thuis of op kantoor. Voor €250,- (voor abonnees, niet-abonnees betalen €300,-) bieden we een gesprek van circa 2 uur aan op locatie, inclusief gespreksverslag. Ben je in de gelegenheid om naar ons kantoor in Utrecht te komen? Dan kost een adviesgesprek €125,- (voor abonnees, niet-abonnees betalen €150,-).

Meer weten? Neem contact op met de MKB Servicedesk.