Waar moet ik op letten bij het kiezen van een energiemaatschappij?

Combinatie van kosten, service en 'goede' stroom

02 mei 2018

Nederland kent een ruim aanbod van energieleveranciers. Kies je een leverancier, let dan op de prijs, de expertise, de brandstofmix en de verzekeringen tegen stroomstoringschade van de energiemaatschappij.

Omdat energiemaatschappijen met elkaar concurreren om klanten te winnen, komt er veel informatie op je af als je een leverancier gaat kiezen. Gas en elektriciteit zijn overal hetzelfde, er is geen verschil in kwaliteit. Op ander gebied is er wél groot verschil tussen energiemaatschappijen. Sommigen zijn alléén maar goedkoop, anderen bieden ook service, zoals het geven van een energiebespaaradvies. Daardoor leer je hoe je energiezuinig kunt worden. Andere bedrijven bieden een energie APK waarmee je kunt controleren of je op dit moment een contract hebt dat past bij je verbruik. Ook een optie is dat een energiemaatschappij speciale energie bespaar producten aanbiedt.

Schone en 'vuile' energie

Ook bestaat er verschil tussen schone energie en minder schone of ‘vuile’ energie. Schone – oftewel groene energie – is erg in trek omdat we er voortdurend op gewezen worden dat ons energieverbruik slecht is voor het milieu. Verschillende energiebedrijven leveren dan ook proberen dan ook groene stroom te leveren.

Naast het kiezen voor een bepaalde ‘brandstofmix’ is het ook belangrijk rekening te houden met aansprakelijkheid bij eventuele stroomstoring, en dan met name met de uitkering boven de wettelijke compensatieregeling. Maar denk ook aan de kwaliteit van de dienstverlening.

NB: Het is belangrijk om te weten dat de verantwoordelijkheid van de continuïteit van de levering primair bij de netwerkbeheerder ligt en niet bij de energieleverancier. Bij de vergelijking van energieleveranciers hoef je dus eigenlijk niet te letten op leveringszekerheid.

Service

Net als bij andere producten wil je als ondernemer een goed product tegen een goede prijs. Voor elektriciteit is keuze van een leverancier op basis van kwaliteit lastig – een kWh is een kWh. Maar zij kunnen zich wel onderscheiden met een goede service. Denk aan bereikbaarheid voor vragen, het afhandelen van klachten, sancties bij het niet nakomen van afspraken en informatievoorziening.

Sommige leveranciers bieden een noodaggregaat aan in het geval dat stroomonderbreking zou plaatsvinden. Dit kan de leverancier bijvoorbeeld gratis doen of in de vorm van een leasecontract met de aanbieders van noodaggregaten. Let er bovendien op dat de leverancier duidelijke informatie verschaft over de meter.

Tarieven vergelijken

Als je tarieven van verschillende leveranciers vergelijkt, is het van belang te weten of de aangeboden tarieven vast of variabel zijn. Als ze vast zijn, weet je gedurende een bepaalde periode precies waar je aan toe bent. Variabele tarieven kunnen twee tot viermaal per jaar wijzigen. Let er ook op of je contract voor bepaalde of onbepaalde tijd is.