Hoe laat ik mijn bedrijf groeien?

Alles over ambitie, groeiplannen en financiering

19 maart 2020 03 september 2021

Je hebt de ambitie om je bedrijf te laten uitgroeien tot een bepalende speler in de markt. Of de zaken lopen zo goed dat je tegen nieuwe uitdagingen aanloopt: operationeel, organisatorisch of financieel. Ongeacht of je nu wílt of móét groeien: hoe pak je zo'n intensief proces aan en hoe kom je aan de nodige middelen?

Boek Eerste hulp bij Groeien

Je bedrijf laten groeien: wat is je ambitie?

Niet elke ondernemer wil groeien. Je bedrijf (snel) laten groeien heeft dan ook veel te maken met ambitie. Er zijn genoeg redenen om te groeien, maar wat is jouw ambitieniveau? Wat is de stip op de horizon, waar wil je naartoe en hoeveel ben je bereid daarin te investeren? 

Het groeiplan: het fundament onder groei van je bedrijf

Besef daarbij dat er in een groeifase veel binnen je bedrijf verandert. Om die groei goed te begeleiden, heb je structuur, geld en goede plannen nodig. 

Een voorbeeld daarvan: je hebt een steengoed product gelanceerd en de markt reageert er goed op. De verkopen stijgen, je krijgt daardoor meer werk om dat in goede banen te leiden, je merkt dat je extra personeel moet aannemen en meer moet gaan aansturen. Conclusie: als je groeit, kan de focus ongemerkt verschuiven naar de operationele zaken in plaats van groei.

Dat betekent dat je rol als ondernemer verandert. Je bent niet meer die pionier die vooral met productontwikkeling bezig is, maar je moet opeens manager zijn. Dat vergt een gestructureerde manier van werken, iets waar niet elke ondernemer per se goed in is. 

Om problemen te voorkomen moet je goed voorbereid groeien. Dat begint met het bepalen van je doelen. Waarin wil je groeien? Wil je meer omzet, wil je meer klanten, wil je meer producten of diensten aanbieden, wil je meer personeel?  En welke strategie past daarbij? Is je bedrijf gestructureerd? Kun je aan goed geschoold personeel komen? Heb je de faciliteiten en technische benodigdheden om je bedrijf goed te laten draaien, ook als het groter wordt? 

Het zijn vragen waarbij je uitgebreid stil moet staan. Daarvoor heb je tijd nodig. Neem de tijd om even afstand te nemen van je bedrijf en na te denken over de bedrijfsvoering en de toekomst. 

Bekijk de video: Het groeiplan: wat is het en wat kun je ermee?

In welke groeifase zit je bedrijf?

Een goede methode is vast te stellen in welke fase je bedrijf nu zit en wat de groeimogelijkheden zijn. Je kunt daarbij kijken hoe andere organisaties deze uitdaging hebben opgelost. Er zijn daarnaast diverse modellen die je kunnen helpen, afhankelijk van hoe je bedrijf werkt. Een bekende is het groeimodel van Greiner. Daarin is het aantal medewerkers bepalend, want: hoe meer medewerkers, hoe complexer een organisatie wordt. 

Er zijn in dit model 5 groeifasen:

  1. Pioniersfase (start-upfase): tot 8 medewerkers. Vanuit een nieuw product of nieuwe dienst ontstaat een bedrijf. De oprichter is vaak de drijvende, creatieve kracht erachter en werkt mee in het team. Er is nog niet veel structuur. De nauwe contacten met klanten in de markt hebben grote invloed op de productontwikkeling.   

  2. Managementfase: 8 tot 25 medewerkers. Met dit aantal mensen moet de ondernemer zaken delegeren die hij eerst zelf deed. Er zijn meerdere managers aangesteld die belangrijke zaken op orde stellen en structuur geven aan de organisatie. Dit sterke fundament leidt tot verdere groei.

  3. Decentralisatiefase: 25 tot 50 medewerkers. Hier komt meer nadruk op middenmanagement, dat de verantwoordelijkheid krijgt over belangrijke taken die eerst nog bij het topmanagement lagen. Dat vergroot de slagkracht van de organisatie, maar leidt ook tot meer behoefte aan communicatie en afstemming.

  4. Standaardisatiefase: 50 tot 150 medewerkers. Er komt meer focus op controle om 'elke neus dezelfde kant op te laten staan'. Er zijn misschien meerdere locaties, wat de kans vergroot op cultuurverschillen. Door strakke plannen en organisatiebrede investeringen wordt er meer eenheid aangebracht in producten, diensten, afdelingen en evaluatie van medewerkers.

  5. Samenwerkingsfase: meer dan 150 medewerkers. Om bureaucratie te voorkomen wil het bedrijf zichzelf opnieuw uitvinden. Hierdoor komt de focus bij de afdelingen op innovatie te liggen, waarbij ze uiteraard moeten samenwerken. Dit kan op verschillende manieren, door bijvoorbeeld multidisciplinaire teams, projectteams, en spin-offs waarbij uitdagingen binnen het team worden opgelost. Ook deze fase kan grote groei met zich meebrengen als de juiste aandacht aan schaalbaarheid wordt gegeven. 

Of je je in dit model herkent of niet: waar het om gaat is dat je beseft in welke fase je bedrijf zich bevindt. Bepaal aan de hand van huidige uitdagingen wat mogelijke oplossingsrichtingen zijn. 

Financiering van groei

Groeien kost geld: nieuw personeel, nieuwe computers, extra producten die geproduceerd moeten worden, meer investeringen in machines. Je kunt op verschillende manieren aan geld komen. Een daarvan is groeifinanciering. De vertrouwde manier via de bank werkt niet altijd, omdat banken niet te veel risico willen nemen. Bereid je dus goed voor als je naar de bank stapt. Maak een financieringsplan en zorg dat je ondernemingsplan in orde is. 

Lees meer: Geld om te groeien: maak een financieel plan

Informeer ook naar de mogelijkheden van de Groeifaciliteit, een overheidsregeling waarin de overheid voor de helft borg staat. Lukt het niet om via de bank geld te krijgen? Probeer het via Business Angels of via

Verder lezen: Hoe kom ik aan geld?

Praat met medegroeiers

Door te praten met medegroeiers kom je snel aan tips en adviezen, kun je van elkaar leren en met elkaar overleggen. Ook hier geldt: weet wat je wilt. Maak een helder plaatje van waar je over vijf jaar wilt staan. Welke markt wil je bedienen, hoeveel klanten wil je en wat is jouw rol in dit proces? Vertaal dit terug naar vier, drie, twee en één jaar. Dat maakt gesprekken concreet en je zult dan bruikbare feedback krijgen.

Auteur

Jelle Bos

Als eindredacteur help ik ondernemers antwoorden te vinden op hun vragen. Ik doe graag onderzoek naar de meest uiteenlopende onderwerpen en zet deze om naar toegankelijke kennisartikelen. Daarbij voeg ik de ervaring en kennis die ik zelf heb opgedaan in zowel zeer grote als kleinere bedrijven.