Hoe laat ik mijn bedrijf groeien?

Valkuilen en tips

19 maart 2020

Je hebt je bedrijf lekker op orde. De zaken lopen goed, je hebt genoeg klanten en eigenlijk wil je meer. Je wil groeien. Hoe pak je zo'n intensief proces aan en hoe voorkom je dat je misstappen maakt?

Boek Eerste hulp bij Groeien

Brand New Day

Het leven van een bedrijf bestaat uit vier fasen: opstart, groei, stabiliteit en veroudering. In de groeifase verandert er veel binnen je bedrijf. Om die groei goed te begeleiden, heb je structuur, geld en een goed plan nodig. Niet elke ondernemer wil dat. Je bedrijf (snel) laten groeien heeft dan ook veel te maken met ambitie. In dit artikel leggen we je uit welke knelpunten je als ondernemer tegenkomt bij de groei van je bedrijf en geven we tips om groeipijn te voorkomen. 

Oei, ik groei!

Opeens merk je dat je teveel werk hebt en dat je (extra) personeel moet aannemen om alles te kunnen bolwerken. Je groeit en krijgt (meer) mensen onder je hoede die aangestuurd moeten worden. Dat betekent dat jouw rol als ondernemer verandert. Je bent niet meer die pionier die aan niemand verantwoording hoeft af te leggen maar moet opeens manager zijn. Dat vergt een gestructureerde manier van werken, iets waar je als ondernemer niet altijd goed in bent. Bovendien is het moeilijk om 'jouw kindje' los te laten. Toch is dat noodzakelijk als je verder wilt groeien. Je kunt nu eenmaal niet altijd alles in de hand blijven houden en moet je werknemers leren vertrouwen. 

Maak een plan

Om problemen te voorkomen moet je goed voorbereid groeien. Dat begint met het bepalen van je doel. Waarin wil je groeien? Wil je meer omzet, wil je meer klanten, wil je meer producten of diensten aanbieden, wil je meer personeel?  En welke strategie past daarbij? Is je bedrijf gestructureerd? Kun je aan goed geschoold personeel komen? Heb je de faciliteiten en technische benodigdheden om je bedrijf goed te laten draaien, ook als het groter wordt? Het zijn vragen waar je uitgebreid stil moet staan. Daarvoor heb je tijd nodig, om even afstand te nemen van je bedrijf en na te denken over de bedrijfsvoering en de toekomst. Vaak hebben ondernemers die tijd niet, omdat ze druk bezig zijn met hun bedrijf en de operationele zaken. Probeer dus bewust tijd vrij te maken om plannen te maken. 

Financiering

Groeien kost geld. Nieuw personeel, nieuwe computers, extra producten die geproduceerd moeten worden, meer investeringen in machines. Je kunt op verschillende manieren aan geld komen. De vertrouwde manier via de bank werkt niet altijd, omdat banken nog steeds niet even gul zijn als voor de economische crisis. Bereid je goed voor als je naar de bank stapt. Maak een financieringsplan en zorg dat je bedrijfsplan in orde is. Informeer naar de mogelijkheden van de Groeifaciliteit, een overheidsregeling waarin de overheid voor een bepaald percentage borg staat. Lukt het niet om via de bank geld te krijgen? Probeer het bij informele investeerders, Business Angels of via private equity

Praat met medegroeiers

Omdat je zo druk bent met ondernemen, is het ook wel eens fijn om met medegroeiers te praten. Zo kom je snel aan tips en adviezen, kun je van elkaar leren en met elkaar overleggen. Een platform waar je terecht kunt voor dit soort dingen is Port4Growth. Sinds 2004 kunnen ondernemers die groeien of de ambitie hebben om te groeien hier terecht voor trainingen, advies en bijeenkomsten. Samen met het Ministerie van EL & I, De Baak, AKD, PWC en Philips Innovation Services heeft Port4Growth bovendien het programma Groeiversneller, speciaal voor bedrijven die de ambitie hebben om binnen vijf jaar van 2 naar 20 miljoen euro omzet te groeien. 

Een goede tip van Port4Growth luidt: Maak een helder plaatje van waar je over vijf jaar wilt staan. Welke markt wil je bedienen, hoeveel klanten wil je en wat is jouw rol in dit proces. Vertaal dit terug naar 4, 3, 2 en 1 jaar. Ondernemers die dit doen hebben bijna altijd succes. 

Nog meer tips

  • Bedenk wat je doel is en welke strategie daarbij hoort

  • Streef naar een gezamenlijk doel

  • Zorg ervoor dat iedereen binnen je bedrijf weet wat zijn of haar rol is

  • Maak je bedrijf onafhankelijk van jou, hoe moeilijk dat ook is

  • Durf fouten te maken.