"Wij gaan de app-wereld op zijn kop zetten"

Interview met Milan van den Bovenkamp van SellAnApp

13 augustus 2012

Wil je er als bedrijf helemaal bij horen, dan heb je je eigen app. Maar ja, da’s een dure business: een mobiele applicatie kost je zo tienduizenden euro’s. Om apps toegankelijker te maken voor iedereen die een goed idee heeft, is er straks SellAnApp.

Naam: Milan van den Bovenkamp (23) 

Bedrijf: SellAnApp

Opgericht: planning staat op december 2011

Bedrijfsvorm: BV

Werknemers: twee founders, Aernoud Dekker (zakelijk) en Milan (creatief) en een aantal partners

Werkt: > 40 uur per week

Eerste bijbaan: bezorger van de Donald Duck

Tegenwoordig ligt de wereld aan je voeten, dankzij internet en social media. Dat je met zo’n immens netwerk je voordeel kan doen, blijkt wel uit de talloze initiatieven die te maken hebben met ‘the crowd’. Zo kun je je ideeën of werkzaamheden ‘uitbesteden’ aan een internetmenigte via crowdsourcing of geld ophalen voor een project door middel van crowdfunding. En SellAnApp? Die doet gewoon beide.

Producers, Wizards en Investors

Het idee achter SellAnApp is dat je geen programmeertaal hoeft te spreken om een app te ontwikkelen. “Alles wat je nodig hebt is een idee. De mensen met de ideëen noemen ze bij SellAnApp ‘Producer’. Dat kan iedereen zijn: bedrijven, particulieren, maakt niet uit. Naast Producers, kunnen ook creatieve geesten zich op het SellAnApp-platform aanmelden: als ‘Wizard’. Dat zijn de mensen met kennis van bijvoorbeeld design en marketing. Als Wizard kun je meedenken met het idee en een ontwerp of marketingstrategie uitdenken. Na het ontwerp van het concept komen de Investors. Die financieren het totale ontwerp”, vertelt Milan.

En dan is er nog een extra partij. Milan: “Het ontwerp en de opgebrachte funding worden vervolgens beoordeeld door onze development partners. Zij maken het uiteindelijk tot een echt werkende app. Die developer is afkomstig uit het netwerk van SellAnApp. Wie het is, kan Milan nog niet zeggen. “We zijn in elk geval I gesprek met een aantal wereldwijde spelers.”

Inspiratie

Hoewel er al een aantal platformen bestaan waar je bijvoorbeeld een compleet logo kan laten crowdsourcen of een helder concept kunt laten crowdfunden, heeft SellAnApp naar eigen zeggen toch iets unieks gedaan door al die verschillende platformen samen te voegen. Milan: “Het sociale aspect van 99designs.com bijvoorbeeld, waar je de crowd kunt vragen om een design. Daarnaast gaan we van kickstarter.com het principe van ‘all or nothing funding’ gebruiken. Een idee moet dan eerst helemaal gefinancierd zijn, voor het door kan gaan. Zo weet je zeker dat je alleen die apps die echt potentie hebben, laat ontwikkelen.”

App voor het mkb

Voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf wordt het ontwikkelen van een app opeens een stuk interessanter dankzij dit platform, denkt Milan. “Crowdsourcing is voor bedrijven heel gunstig. Je krijgt veel creatieve output op je ideeën en je kunt de beste aanvullingen eruit pikken en gebruiken. Zit er niks bij? Dan ben je geen cent kwijt. Daarbij is het een sociale bezigheid en geeft het je een authentieke uitstraling. Ander voordeel is dat je de kosten deelt met de investeerders. Bovendien kun je door speciale sponsordeals die worden aangeboden door de producers, in bestaande app-ideeën stappen.”

Ook handig: je werft meteen potentiële klanten en ambassadeurs voor jouw merk. Milan legt uit hoe dat zit: "De mensen die je app ontwerpen, zijn enthousiast geworden. Dikke kans dat zij hem later ook zullen installeren en vol trots verspreiden binnen hun netwerk.”

Crowdfunding

In het kader van ‘practice what you preach’ probeert SellAnApp de financiering voor het bedrijf rond te krijgen met crowdfunding. “We hebben ons aangemeld bij MKB Crowdfunding en het loopt erg goed. Mensen hebben veel vertrouwen in ons idee. Op het moment staan we op 56 procent.” Daarmee staat het idee in de top-3 met beste ideeën op mkbcrowdfunding.nl. In totaal is er 150 duizend euro nodig, dat voor het einde van november bij elkaar moet zijn. Milan heeft er vertrouwen in: “Dat gaan we wel halen”, weet hij. “Ik ben van mening dat een goed idee zichzelf verkoopt. Er zijn veel mensen geïnteresseerd, we krijgen positieve reacties.”

Het principe van ‘all or nothing funding’ gaat overigens niet op voor SellAnApp. “We gaan sowieso door, we willen in december 2011 alles rond hebben. Daarom zijn we óók in gesprek met informele investeerders, om toch te zorgen dat we het geld op tijd binnen hebben.”

Benieuwd naar deze propositie? Ga naar www.mkbcrowdfunding.nl en investeer in SellAnApp!

Auteur

Liesbeth Meenink