In hoeverre kan ik me bemoeien met de privé-leefstijl van mijn personeel?

De balans tussen werk en privé

03 augustus 2012

Het signaleren van een ongezonde leefstijl van je werknemer is één, maar je zorgen erover uiten is twéé. Kaart je de leefstijl van je medewerker aan, dan stap je van het zakelijke contact tussen jullie over naar de privé-sfeer van je personeelslid. Slim?

Is jouw personeel gezond en fit?

De meeste werknemers vinden het geen probleem als hun werknemer zich bemoeit met hun gezondheid of levensstijl. In principe is het dus geen probleem als het aankaart bij je werknemer. Maar maak wél een goede afweging voordat je dat doet.

Vormt zijn gezondheid een gevaar?

Ga eerst na hoe het is gesteld met de gezondheid van je werknemer. Vormt de gezondheid van je werknemer een gevaar voor je onderneming of voor je werknemer zelf? Dan heb je als werkgever het recht om er iets van te zeggen. Gezonde werknemers halen meer uit zichzelf en hebben de kracht om veel te ondernemen, privé, maar ook op het werk. Prettig voor hen en prettig voor jou. Werkt je personeel aan een gezonde leefstijl, dan lopen ze minder risico’s. Jij of je bedrijfsarts kan je werknemer hierbij ondersteunen. 

Discussie

Vormt de gezondheid van je werknemer geen gevaar voor de zaak, dan wordt de discussie lastiger. In principe is het privéleven van je werknemer namelijk zíjn zaak en begeef je je op glad ijs om je daar zonder ‘goede’ reden mee te bemoeien. Toch zal je werknemer in de meeste gevallen alleen maar blij zijn dat je het probleem aankaart. Als zijn beweeg-, drink- of voedingspatroon zijn conditie of welbevinden beïnvloedt, zal het ongetwijfeld iets zijn waar je werknemer zelf ook graag mee aan de slag wil. Zorg in dat geval dat je hem ook handvatten kunt bieden om mee aan de slag te gaan. Het aankaarten zonder in oplossingen te denken, heeft geen zin. Daar help je je werknemer niet mee.

Bespreekbaar maken

Heb je een dermate goede relatie met je werknemer dat je denkt zijn leefstijl prima te kunnen bespreken, dan is dat zeker de moeite waard. Vooral als het onderwerp een risico voor je bedrijf en voor je werknemer vormt. Een ‘je loopt het risico om uit te vallen en ik zou het heel jammer vinden als je uitvalt,’ moet prima kunnen. Geef je werknemer vertrouwen en laat zien dat je hem wil steunen. Dat betekent niet dat je zijn behandeling moet betalen, het aandragen van mogelijkheden kan al veel helpen. Een andere optie is om dit gesprek te laten voeren door de bedrijfsarts. Of door bijvoorbeeld een vitaliteitsprogramma aan je werknemers aan te bieden. 

Auteur

Lenneke Arts