Bezorg je personeel geen hoofdpijn!

Zo voorkom je hoofdpijn op de werkvloer

04 mei 2012 03 augustus 2012

Voorkom hoofdpijn op de werkvloer. Daarmee maak je je werknemers gelukkig én jezelf gelukkig: gezondere werknemers zorgen voor minder verzuim.

Nederlanders melden zich jaarlijks gemiddeld 5,4 miljoen werkdagen ziek vanwege migraine, wat een kostenpost van 1,7 miljoen euro met zich meebrengt (Bron: Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten). Ruim de helft van de volwassenen in de Europese Unie heeft last van hoofdpijn of migraine. In Nederland hebben 1,5 tot 2 miljoen mensen migraine. Grote kans dat sommige van je werknemer ook met dit probleem worstelen. 2 op de 5 mensen heeft hoofdpijn Twintig procent van de Nederlanders heeft minimaal één dag in de week hoofdpijn. In tegenstelling tot wat weleens wordt gedacht is hoofdpijn niet iets waar je je ‘gewoon bij neer moet leggen’, dus ook voor jouw werknemers geldt dit niet. Dokters weten dankzij de Hoofdpijnstandaard hoe ze met de verschillende soorten hoofdpijn moeten omgaan. De ene keer kunnen oefeningen je werknemer met hoofdpijn helpen, de andere keer zijn medicijnen of een langdurige behandeling nodig. In Nederland bestaan zelfs een aantal ‘hoofdpijnpoliklinieken’ waar je werknemer naartoe zou kunnen gaan. Wat kan ik doen? Maar wat kun jij als werkgever betekenen in de hoofdpijnstrijd van je werknemer? Misschien kun je wat met het gegeven dat 2 procent van de Nederlanders, 320.000, hoofdpijn heeft als gevolg van teveel pijnstillers of teveel cafeïne. Ook een verkeerde houding, stress, te weinig ventilatie en onvoldoende drinken kunnen een oorzaak zijn van hoofdpijn.

  1. Ventilatie/voldoende zuurstof

    Drukkende hoofdpijn is vaak een gevolg van een tekort aan zuurstof. Om dit te voorkomen is het belangrijk om te zorgen voor genoeg ventilatie op kantoor. Zet een raampje open als het benauwd wordt en zorg voor voldoende zuurstofrijke planten.

  2. Voldoende drinken Ook uitdroging is een veroorzaker van hoofdpijn. Uitdroging kan ontstaan doordat je werknemer te weinig water drinkt, maar ook doordat hij teveel koffie drinkt. Caffeïne onttrekt het lichaam aan vocht en kan daardoor hoofdpijn tot gevolg hebben. Plaats water-automaten of zet elke ochtend een verse kan water op ieder kantoorblok, om ervoor te zorgen dat je werknemers voldoende water drinken.

  3. Verkeerde houding Zit je werknemer met gespannen, opgetrokken schouders te werken, dan is de kans groot dat die stijfheid omgezet wordt door pijn in het hoofd. Besteed aandacht aan een goede werkplek en werkhouding. Laat een expert voorlichting geven over dit onderwerp en zorg dat hij een aantal ontspanningsoefeningen met je werknemers doorneemt. Voor iedereen die lange tijd in dezelfde houding werkt, kan stoelmassage ook veel opleveren. Niet omdat RSI kan worden weggemasseerd maar omdat een massage ontspant en werknemers persoonlijke aandacht geeft. Fiscaal gezien valt massage onder bedrijfsfitness.

  4. Stress Stress speelt een belangrijke rol in hoofdpijn. Deze stress kan veroorzaakt worden door privézaken van je werknemer, maar kan ook werkgerelateerd zijn. Ga het gesprek aan met je aan hoofdpijn lijdende werknemer: ervaart hij een hoge werkdruk of zijn er taken die hij eigenlijk niet aankan? Stel samen met je werknemer een prioriteitenlijst op en probeer de werkdruk op je werknemer te verminderen.

Bron: Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatienten, Steins

Auteur

Lenneke Arts