"Bedrijfsfinanciering krijgen is een vak geworden"

Interview met Maarten Zemann, directeur MKB Adviseurs

21 december 2017

Maarten Zemann is directeur van MKB Adviseurs. Op 13 september is hij te gast tijdens het webinar 'Waar let de bank op?'. In een interview geeft hij alvast een voorproefje op de inhoud van het webinar met praktische tips over financiering.

Stap 1: waarom krediet?Zemann: "Bij gevestigde ondernemers is het eerst zaak te onderzoeken; waar komt de kredietbehoefte uit voort? Komt het door de crisis, kan ik mijn schuldeisers niet meer betalen? Of is het een offensieve financieringsbehoefte? Dat is al een heel belangrijk verschil. Ook van een financier zul je deze vraag krijgen, dus ga dat allereerst goed na."

Stap 2: hoeveel heb ik nodig?

"Daarna bepaal je de grote van je kredietbehoefte: hoeveel geld heb je nodig? De kredietbehoefte moet je goed onderbouwen in je aanvraag. Het is zaak van tevoren een heldere prognose op te stellen", weet Zemann. "Bepaal het doel, bepaal wat het perspectief is van je bedrijf en omschrijf nauwkeurig de markt waarin je actief bent. Banken zijn lang niet altijd op de hoogte van de markt waarin je onderneming zich bevindt. Hiermee kun je veel winst boeken."

Stap 3: maak een plan

De resultaten uit bovenstaande stappen vat je samen in een financieringsplan, onderdeel van je ondernemingsplan. Zemann: "In eerste instantie is het goed als ondernemers zelf hun financieringsplan en ondernemingsplan maken, zodat ze zelf een volledig overzicht krijgen van hun onderneming en de financieringsaanvraag. Daarna is het verstandig om er een accountant, adviseur of een specialist in je markt goed naar te laten kijken."

Stap 4: Financiering krijgen

Vervolgens ga je met je plan en een goed voorbereid verhaal naar de bank of andere financier. "Een goede voorbereiding is essentieel", weet Zemann. "Financiering krijgen is een vak geworden. Omdat financiers strenger zijn geworden is het heel hard nodig de financieringsaanvraag veel beter voor te bereiden. Een specialist hierover spreken kan je kans op financiering aanzienlijk vergroten", merkt Zemann in de praktijk.

Waar kijkt de bank naar?

"De bank keek voorheen veel meer naar de historie. Nu, met de financiële crisis, kijken ze meer naar de ondernemer zelf en zijn onderneming. Intern zeggen we altijd: het draait om de vent en zijn tent. Uit welk hout ben je gesneden? Natuurlijk moeten de cijfers ook op orde zijn. De rentabiliteit, verwachtingen en prognose van je onderneming moeten positief en helder zijn. De combinatie van die dingen is gewoon heel belangrijk. Minstens zo belangrijk is de zekerheden die je de bank kunt bieden. Hoeveel eigen geld breng je in? Banken zien ook graag dat je andere partijen laat investeren, zodat het financiële risico gedeeld wordt. Zoek dus mensen in je omgeving die garant kunnen staan."

Tip: bouw een relatie op met de bank

"Blijf communiceren met de bank", adviseert Zemann. "Als ondernemer moet je tijd in de relatie steken met de bank, ze constant van informatie voorzien en ook persoonlijk contact zoeken. In Nederland willen we de bank liever op afstand houden, terwijl je in het buitenland ziet dat een goede relatie met de bank heel normaal is. En dat loont. Dan heb je meer kans op een financiering."

Stel je vraag in het webinar: 'Waar let de bank op?'Wil je zelf ook een vraag stellen aan Maarten Zemann? Neem dan deel aan het gratis, interactieve webinar op 13 september. Schrijf je direct in.

Lees ook ons whitepaper: 'Waar let de bank op?'

Auteur

Raphael Klees