Begrippenlijst VoIP & IP-telefonie

Spreek dezelfde taal als je leverancier
Wie zich oriënteert op VoIP of IP-telefonie, raakt al snel verstrikt in een wirwar aan termen en definities. De telecommarkt blijkt er een compleet jargon op na te houden, waarin je als leek maar weinig houvast vindt.
Hoogste tijd voor een verklarende woorden- en afkortingenlijst. Voortaan kun je de ogenschijnlijke geheimtaal van je telecomaanbieder moeiteloos ontcijferen.
 
ATA (Analog Telephone Adapter)
Een apparaat dat een of meer analoge telefoonlijnen overzet naar een digitaal signaal, zodat ondanks gebruik van analoge telefoontoestellen toch via VoIP kan worden getelefoneerd.
 
ATM (Asynchronous Transfer Mode)
Het netwerkprotocol waarvan zowel VoDSL als VoIP gebruikmaken om telefoonverkeer te scheiden van dataverkeer. De techniek achter ATM zorgt ervoor dat de gewenste QoS ook daadwerkelijk geleverd kan worden.
 
DECT (Digital Enhanced Cordless Telecommunications)
Een ETSI-standaard voor draadloze toegang tot een telefoon- of datanetwerk. Telefoons op basis van DECT hebben een maximumbereik van zo’n 50 à 100 meter. Losse handsets zijn eenvoudig aan het netwerk toe te voegen en kunnen meestal gebruikt worden om onderling gratis te bellen.
 
Hosted VoIP (Voice over Internet Protocol)
Een telefonieoplossing waarbij je gebruikmaakt van een VoIP-telefooncentrale op afstand. Deze draait als software op een server in het datacentrum van een dienstverlener. Als bedrijf hoef je slechts te investeren in VoIP-toestellen en een internetverbinding om te kunnen telefoneren. Onderhoud, backups of upgrades zijn voor rekening van de aanbieder.
 
IP PBX (Internet Protocol Private Branch Exchange)
Een (bedrijfs)telefooncentrale die geschikt is voor de afhandeling van VoIP, ook wel VoIP-centrale genoemd. De term IP PBX kan zowel op hardware als op software slaan. Een softwarematige IP PBX heeft als voordeel dat hij zich snel en eenvoudig laat uitbreiden met allerlei functionaliteiten. Daarbij is hij relatief goedkoop.
 
IP-telefonie / digitale telefonie / internettelefonie
Het telefoneren met een apparaat of software waarbij spraak direct wordt omgezet in datapakketjes, die vervolgens via IP (Internet Protocol) worden verzonden over een datanetwerk (zoals internet). Het in stand houden van een afzonderlijke telefonie-infrastructuur is daarmee geen noodzaak meer.
 
ISDN (Integrated Services Digital Network)
De term voor een digitaal eindpunt van het PSTN, ofwel een digitale telefoonverbinding bij de eindgebruiker thuis of op kantoor. Met ISDN kan een enkele aansluiting over meerdere kanalen beschikken, die tegelijkertijd voor spraak-, fax- of dataverkeer kunnen worden ingezet.
 
PBX / PABX (Private Automatic Branch eXchange)
Veelgebruikte afkorting voor een standaard (bedrijfs)telefooncentrale. Met een PBX worden verbindingen tot stand gebracht tussen telefoons, faxapparatuur, modems en andere communicatieapparatuur.
 
POTS (Plain Old Telephone Service / Post Office Telephone Service / Post Office Telephone System)
De term voor een analoog eindpunt van het PSTN, ofwel een analoge telefoonverbinding bij de eindgebruiker thuis of op kantoor.
 
PSTN (Public Switched Telephone Network)
De naam voor het wereldwijde telefonienetwerk. Hieronder valt zowel het analoge als het digitale gedeelte van de totale infrastructuur, hoewel de term regelmatig ook wordt gebruikt voor slechts het analoge deel. In dat geval doelt men echter meestal op POTS.
 
QoS (Quality of Service)
Een zeer algemene term die in samenhang met VoIP echter specifiek iets zegt over de kwaliteit en betrouwbaarheid van de telefoonverbinding. Vaak wordt in dit verband dan ook eigenlijk Preferential QoS bedoeld, waarmee voorrang wordt gegeven aan telefoonverkeer boven dataverkeer. Hierdoor kunnen uitval, echo’s en andere storingen tijdens VoIP-gesprekken grotendeels worden voorkomen.
 
Redundant
Een term die aangeeft dat iets dubbel of meervoudig is uitgevoerd. Op die manier is er altijd een volledig en direct functionerende backup voorhanden zodra het primaire systeem uitvalt.
 
SIP (Session Initiation Protocol)
Een protocol voor het opzetten van VoIP-gesprekken. SIP is een open standaard dat door verreweg de meeste aanbieders wordt gebruikt. Hierdoor is er een groot aanbod in allerlei diensten en hardware die gebaseerd zijn op SIP.
 
SIP-account
Een gebruikersaccount binnen een IP PBX die overeenkomt met één telefoonnummer.
 
SIP-server
Het (softwarematige) onderdeel van een IP PBX dat alle SIP-gesprekken binnen een netwerk afhandelt.
 
SIP-telefoon
Een telefoontoestel op basis van SIP waarmee telefoneren via VoIP mogelijk is. Een SIP-account en internettoegang via een willekeurig netwerk (LAN) zijn voldoende om te kunnen bellen. Er bestaan ook SIP-telefoons die via WiFi aangemeld kunnen worden op een draadloos netwerk.
 
SIP-trunk
Een bundeling van meerdere SIP-accounts.
 
Softphone
Een softphone is eigenlijk geen telefoon, maar software die is ontwikkeld om te kunnen bellen via bijvoorbeeld een pc of laptop. Om onderling contact te kunnen leggen, dienen beide eindgebruikers gebruik te maken van eenzelfde communicatieprotocol (zoals SIP of het Skype-protocol). Het bellen zelf gebeurt meestal via een headset of een USB-telefoon.
 
USB-telefoon
Telefoon die aangesloten wordt via de USB-poort van een computer, waarna er via bijvoorbeeld SIP of Skype mee kan worden gebeld.
 
VoDSL (Voice over DSL)
Het transport van traditioneel telefoonverkeer over een DSL-internetverbinding. Hierbij wordt spraak niet omgezet in IP-datapakketjes (zoals bij VoIP), maar gewoon als spraak verstuurd via een speciaal gereserveerd virtueel kanaal binnen de DSL-verbinding. Dit heeft als direct gevolg dat ook bij druk dataverkeer de telefonie altijd goed blijft functioneren. VoDSL is verder in tegenstelling tot VoIP direct compatibel met ISDN.
 
VoIP (Voice over Internet Protocol)
Het transport van spraak over een datanetwerk (zoals internet) via IP. De term wordt vaak ten onrechte gebruikt in plaats van IP-telefonie, terwijl daarvan bij VoIP niet altijd sprake hoeft te zijn. Zo is bellen met een analoge telefoon die verbonden is met een VoIP-centrale vanzelfsprekend wel VoIP, maar geen IP-telefonie.
 
VoIP Gateway
Een ATA die analoge telefoonlijnen verbindt met een LAN (Local Area Network) wordt soms een VoIP Gateway genoemd.

Trends: Groen is poen, simpel en snel

De belangrijkste ontwikkelingen volgens Rabobank
Duurzame en eenvoudige producten binnen handbereik, extra beleving toevoegen en flexibel samenwerken. Dit zijn volgens Rabobank enkele trends die de...

Hoe stel je een partnercontract op?

Gratis voorbeeldcontract + vijf tips
Wie als ondernemer in zee gaat met een partner, zal zo’n samenwerking schriftelijk willen vastleggen. Maar hoe doe je dat? We geven enkele praktische...

"Hogere omzet dankzij open source"

Interview met Björn Wijers van Burobjorn
Hulpeloosheid, ergernis en frustratie, dat waren de emoties die (web)developer Björn Wijers van Burobjorn ertoe brachten definitief af te stappen van...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten