Vitaal ondernemen in crisistijd

Fit ondernemen: hoe doe je dat eigenlijk?

01 april 2020 23 maart 2021

Hoe fit ben jij als ondernemer? In tijden van crisis schiet bewegen en ontspannen er weleens bij in. Hoe zorg je dat je toch vitaal blijft?

Word lid van MKB Servicedesk

De positieve effecten van genoeg bewegen werken direct door in het dagelijks leven. Uit onderzoek blijkt dat bewegen een belangrijke buffer is tegen stress. Geen overbodige luxe in tijden van crisis, waarin je als ondernemer veel te verduren krijgt. Daarnaast kun je beter ontspannen en slapen, waardoor je minder moe bent en ’s ochtends makkelijker opstaat.

Tip: zo ga je beter om met stress

Breinvriendelijk werken

Probeer jij tijdens je werkdag altijd zoveel mogelijk focus te houden? Dat lijkt misschien effectief, maar dat is het eigenlijk niet. Volgens drs. Ulrika Léons Becksén, GZ-psycholoog en directeur van Skils, is het belangrijk om bewust focus los te laten. Het is ook goed om je bewust te zijn van de manier waarop ons brein werkt. Sommige taken zijn geschikter voor bepaalde momenten op de dag.

“Zo kun je vergaderingen plannen tussen elf en half een, in plaats van ‘s ochtends. In de ochtend kun je namelijk beter werk doen waarvoor je moet focussen, dan is het brein nog niet zo belast,” vertelt drs. Léons Becksén.

Fysiek en mentaal gezond ondernemen

Kortom: je voelt je fitter en hebt meer energie. Beweging heeft zelfs een gunstig effect op je hersenfunctie, omdat het zorgt voor extra energietoevoer waardoor je efficiënter en geconcentreerder kunt werken. Zo kun je extra fit ondernemen, en je medewerkers gezonder werken. Het is dus niet gezond om de hele dag achter je laptop te zitten. Sta liever regelmatig even op om een rondje te lopen. Het kan ook helpen om zit-stabureaus aan te schaffen, zodat jij en je werknemers vaker uit de stoel komen.

Wist je dat je ook aan je eigen bureau oefeningen kunt doen? Zo kun je bijvoorbeeld:

  • je billen aanspannen in sets van een paar seconden;

  • de schouders soepel houden door ze een aantal keer naar voren en naar achteren te rollen;

  • je armen strekken terwijl je de vingers in elkaar haakt;

  • tijdens het zitten je bovenlichaam naar links en rechts draaien, waardoor je rug strekt.

Ontdek meer manieren om in beweging te blijven tijdens het thuiswerken.

Tip: Ga zoveel mogelijk de natuur in. Dit kan ook samen met je werknemers. Uit onderzoek blijkt dat we hier beter herstellen dan in de stad.

Fit ondernemen in de praktijk.

Om te sporten hoef je niet direct naar een voetbal- of hockey vereniging. Als ondernemer heb je vaak behoefte aan iets flexibelers. Denk aan fitness, hardlopen of zwemmen.

1x per week: sporten vóór het ontbijt

Hoe ziet jouw ochtendroutine eruit? Veel ondernemers beginnen thuis al met het beantwoorden van de eerste mails. Niet goed voor je stressniveau. Begin de dag liever met een frisse wandeling, zo begin je de dag ontspannen.

1x per week: sporten tijdens de lunch

Eet jij je lunch achter je beeldscherm? Zo kom je niet los van je werk. Maak liever gebruik van deze tijd om te sporten. Hardlopen of wandelen kan vrijwel overal, dus ook bij jouw kantoor of thuiswerkplek in de buurt. Misschien vinden collega’s het wel gezellig om mee te gaan. Wist je dat wandelen goed is voor de ontspanning? Het helpt je om alle prikkels van je werk even los te laten. Natuurlijk kun je ook meetings wandelend doen, dan stimuleert de beweging je om creatiever na te denken.

Bonus: Door elke dag een minuut (via videobellen) te planken met collega’s, werk je aan je buikspieren én de sfeer. Hilariteit gegarandeerd.

1x per week: Sluit de dag af met sport

Niets fijners dan na een dag keihard ondernemen even wat stoom af te blazen. Zo kun je direct even een rondje hardlopen of wandelen wanneer je de laptop hebt dichtgeklapt. Uiteraard kun je ook of later op de avond gaan, bijvoorbeeld als de kinderen op bed liggen en je partner ligt te Netflixen. Geen zin om te lopen? Veel sportscholen bieden onlinelessen aan en op YouTube zijn talloze oefeningen te vinden.

Ontwikkel een gewoonte

In tijden van crisis heb je veel aan je hoofd, het is dan ook verleidelijk om een geplande sportsessie over te slaan. Probeer dit echt te voorkomen, uit onderzoek blijkt namelijk dat een gewoonte pas blijft hangen als je deze veel herhaalt. 

Fit ondernemen doe je samen

Hoe zit het eigenlijk met de gezondheid van je medewerkers? Het is leuker en effectiever om samen te sporten, zelfs al is het op afstand. Daarom kan het goed werken om vitaliteitsprogramma’s op te zetten waarmee je jouw personeel beloont wanneer ze aan het bewegen zijn. Zorg van de Zaak heeft bijvoorbeeld een vitaliteitsstimulans vastgelegd in de CAO. Wanneer werknemers voldoen aan de Fitnorm, kunnen ze FiT-coins verdienen en laten uitkeren in euro’s. Gedurende het jaar 2021 kan elke medewerker 500 euro netto verdienen (250 euro netto per half jaar) door mee te doen met dit programma.


Ontdek wat jij verder kunt doen om gezond werken te stimuleren via de pagina Gezond werken: zo blijven jij en je medewerkers vitaal