Vitaal ondernemen in crisistijd

Verklein je kans op lichamelijke en fysieke klachten

01 april 2020

Haal jij de fitnorm? Volgens de gezondheidsraad moet je drie dagen per week minimaal twintig minuten zwaar intensief bewegen. In tijden van crisis schiet sporten er weleens bij in. Hoe zorg je dat je toch genoeg beweegt?

Word lid van MKB Servicedesk

In het dagelijks leven zul je de positieve effecten van beweging snel ondervinden. Je bent beter bestand tegen stress. Daarnaast kun je beter ontspannen en slapen, waardoor je minder moe bent en ’s ochtends makkelijker opstaat. Kortom, je voelt je fitter en hebt meer energie. Beweging heeft zelfs een gunstig effect op je hersenfunctie, omdat het zorgt voor extra energietoevoer waardoor je efficiënter en geconcentreerder kunt ondernemen.

Fysiek en mentaal gezond ondernemen

De NNGB is een algemeen advies om je gezondheid op peil te houden en gezondheidsklachten te voorkomen door regelmatige beweging. Echter, om je fysieke fitheid (uithoudingsvermogen, kracht en coördinatievermogen) te verbeteren, is meer nodig. Daarvoor zul je ook regelmatig intensief moeten bewegen. Je verbetert hiermee namelijk de conditie van je hart en longen, waardoor je het risico op hart- en vaatziekten en andere gezondheidsklachten verlaagt. Daarnaast zorgt sporten voor een hogere stofwisseling, waardoor het een ideale manier is om je gewicht in balans te houden. 

Voldoe jij aan de Fitnorm? 

Hoeveel je moet sporten staat vastgesteld in de Fitnorm. Je voldoet aan de Fitnorm als je minstens drie keer per week minimaal twintig minuten aan intensieve lichaamsbeweging doet. Dit zijn activiteiten waarvan je gaat zweten en buiten adem raakt, zoals fitness, hardlopen, voetbal, tennis, fietsen, zwemmen etc. Matig intensieve bewegingen zoals wandelen, rustig fietsen, huishoudelijk werk vallen hier niet onder. 

Haal de fitnorm in drie stappen

Om te sporten hoef je niet direct naar een voetbal- of hockey vereniging. Als ondernemer heb je vaak behoefte aan iets flexibelers. Denk aan fitness, hardlopen of zwemmen. Met dit schema wordt het halen van de fitnorm een eitje.

1x per week: sporten vóór het ontbijt

Hoe ziet jouw ochtendroutine eruit? Veel ondernemers beginnen thuis al met het beantwoorden van de eerste mails. Niet goed voor je stressniveau. Begin de dag liever met het zwemmen van een paar banen, 20 minuten zijn zo voorbij. Spring in het zwembad onder de douche en je bent klaar voor een dag hard werken.

1x per week: sporten tijdens de lunch

Heb je de boterhammen op? Blijf dan niet napraten met collega’s, maar gebruik deze tijd om te sporten. Hardlopen kan vrijwel overal, dus ook bij jouw kantoor of thuiswerkplek in de buurt. Misschien vinden collega’s het wel gezellig om mee te gaan.

Bonus: Door elke dag een minuut te planken met collega’s, werk je aan je buikspieren én de sfeer. Hilariteit gegarandeerd.

1x per week: Sluit de dag af met sport

Niets fijners dan na een dag keihard ondernemen je frustraties eruit te gooien in de sportschool. Je kunt direct na het werk door, of later op de avond gaan. Bijvoorbeeld als de kinderen op bed liggen en je partner ligt te Netflixen. Veel sportscholen zijn tegenwoordig 24 uur per dag open, dus geen excuses meer.

Ontwikkel een gewoonte

In tijden van crisis heb je veel aan je hoofd, het is dan ook verleidelijk om een geplande sportsessie over te slaan. Probeer dit echt te voorkomen, uit onderzoek blijkt namelijk dat een gewoonte pas blijft hangen als je deze veel herhaalt. Zet je sportsessie dus met koeienletters in je agenda.