Hoe zorg ik dat mijn voeding gezond is?

Gezond eten maakt je een gezonde ondernemer

05 december 2012

Een broodje van de snackbar waar je langsrijdt, een snack uit het vuistje op een netwerkbijeenkomst, even lunchen in een wegrestaurant. Ondernemers zijn vaak niet de meeste gezonde eters. Gezond eten maakt je zóveel energieker.

Een gezond voedingspatroon is een belangrijke basis voor je gezondheid. Dit betekent goed ontbijten, gezond eten en matigen met suiker, koffie en alcohol. Wanneer je veel koffie drinkt en snelle suikers (snoep, (ontbijt)koek, snacks) eet tijdens je dag, zorgt dit voor een verstoorde balans van kortdurende energiepieken die gevolgd worden door enorme energiedippen.

Groente en fruit

Het is belangrijk voldoende groente en fruit te eten. Groente en fruit bevatten relatief weinig calorieën en veel vitaminen en mineralen. Daarnaast is het een belangrijke bron van vezels. Vezels bevorderen de stoelgang en zorgen ervoor dat je sneller verzadigd bent. Als je voldoende groente en fruit eet, verklein je de kans op hart- en vaatziekten en verschillende vormen van kanker.

Hoeveelheden

Hoeveel groente en fruit moet je per dag eten om nu en in de toekomst gezond te blijven? Volgens de Voedingsnorm die vastgesteld is door de Gezondheidsraad, wordt geadviseerd twee stuks fruit (ongeveer 200 gram) per dag te eten. Eet daarnaast minimaal 200 gram groente per dag voor een gezond voedingspatroon. Dit komt overeen met vier opscheplepels groente per dag.